zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijfsleven heeft weinig vertrouwen in beslissingen

19 november 2013 - 42 procent van de beslissers heeft geen vertrouwen in een risicovolle beslissing door gebrek aan informatie of eenvoudige toegang daartoe. Slechts dertien procent is zeker over genomen beslissingen. Dit blijkt uit onderzoek van Harvard Business Review (HBR) in opdracht van QlikTech.

HBR vroeg 442 executives, managers en directeuren van bedrijven in Noord-Amerika, Europa, Azië en de Pacific naar de mate waarin zij zeker zijn over de risicovolle beslissingen die zij nemen aan de hand van beschikbare data en informatie. Als belangrijkste knelpunten die ervoor zorgen dat hun vertrouwen daalt, werden naast gebrek aan eenvoudige toegang tot informatie, de beschikbaarheid van data en de kwaliteit van externe en interne data genoemd.



Organisatorische barrières
De respondenten gaven ook aan dat er organisatorische barrières zijn die invloed hebben op het nemen van beslissingen. 45 procent gaf aan dat de afwezigheid van de juiste mensen bij een beslissing (achterkamertjesoverleg) een negatief effect heeft, 43 procent noemde het teveel varen op ervaring en gevoel van het topmanagement, en 42 procent gaf aan dat het gebrek aan samenwerking een belangrijke barrière vormt bij het nemen van beslissingen.
Tijdens de QlikView Business Discovery World Tour in Eindhoven afgelopen maand, vroeg QlikTech meer specifiek ook Nederlandse beslissers naar hun vertrouwen in beslissingen. Hieruit bleek dat in Nederland het gevoel overheerst dat het topmanagement zich teveel laat leiden door onderbuikgevoel (48 procent). Daarnaast wordt in Nederland juist vaker een negatief effect op beslissingen toegekend doordat er teveel mensen meebeslissen (44 procent).

Onvoldoende invloed
"Data is tegenwoordig steeds beter toegankelijk om beslissingen te onderbouwen," aldus Vincent Peters, RVP & MD Benelux, Eastern Europe, Russia & CIS en MEA bij QlikTech. "De HBR Survey laat echter zien dat er onvoldoende vertrouwen is in de invloed die die data heeft op onze beslissingen. Het feit dat we alleen maar vaker en onder meer druk real-time beslissingen moeten nemen op basis van real-time data, maakt het er niet makkelijker op. Het maakt het belang van toegang tot data die up-to-date, nauwkeurig en relevant is alleen maar groter. Het delen van data-analyses in de samenwerking met collega’s voegt een extra, meer menselijke factor toe aan data-analyses. Dit kan een positief effect hebben op het vertrouwen in de beslissingen die erop volgen."

Whitepaper
QlikTech schreef een whitepaper over het belang van de juiste beslissing en ons onderbuikgevoel als grootste bedrijfsrisico daarbij. De whitepaper is hier te downloaden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijftien dingen die succesvolle managers als vanzelfsprekend doen
 Beslissingen over Cloud & Social Business: betrek het gehele managementteam
 60 procent bedrijfsbeslissingen is ad-hoc
 Bijna driekwart zakelijke beslisser is man
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10