‘Consumententablets zijn eigenlijk niet geschikt voor professioneel gebruik’
18 november 2013 -
Een op de twee werknemers heeft problemen met de tablet die hij voor het werk gebruikt. De meeste problemen deden zich voor binnen de eerste twee jaar. Wie pech had met zijn tablet werd geconfronteerd met gemiddeld drie problemen en moest dan zo’n twee weken wachten op reparatie of vervanging.
Dat blijkt uit een onderzoek onder 500 Britse werknemers, dat in opdracht van Panasonic Toughbook werd uitgevoerd door Dynamic Markets. Toughbook adviseert bedrijven om goed na te denken wanneer en waarvoor tablets op de werkvloer ingezet worden.
Tablets op de werkvloer
Het gebruik van tablets op de werkvloer heeft zeker zijn voordelen. "Uit ons onderzoek blijkt dat als werknemers mogen kiezen uit een tablet, smartphone of laptop de meeste aangeven dat ze met een tablet het meest efficiënt kunnen werken als ze moeten reizen. Volgens 68 procent van de respondenten is een tablet echter ook het meest schadegevoelige toestel van de drie," vertelt Lisbeth Lashmana, Marketing Manager Toughbook Benelux. Het grote risico op uitval door schade komt ook terug in andere onderzoeksresultaten. "Veel van de tabletproblemen van bedrijven zijn te wijten aan consumententablets die voor professionele doeleinden worden gebruikt."
Extreme temperaturen
De meest voorkomende oorzaak van defecten die uit het onderzoek naar voren komen zijn extreme temperaturen. Drie op de tien (29 procent) tablets werkten niet meer nadat ze op een warme plek hadden gelegen en een op de tien (elf procent) na een verblijf in extreme kou; bijvoorbeeld na een nachtje in een voertuig. Naast temperatuur-gerelateerde problemen zijn valpartijen de tweede oorzaak van defecten (21 procent). Op de derde plaats komt uitval door vocht. Zeventien procent van de respondenten meldden dat hun tablet werd beschadigd doordat ze water, koffie, thee of frisdrank hadden gemorst en bij elf procent was de uitval te wijten aan regen, modder of een plas water.
Drie keer uitval
Vooral de batterij (27 procent), het touchscreen (zestien procent) en het schermglas (tien procent) laten het bij pech afweten. Gemiddeld wordt een werknemer over een periode van 24 maanden drie keer met uitval geconfronteerd. Hij moet het dan telkens zo’n twee weken zonder zijn tablet stellen. "Professionele modellen worden vaak niet overwogen bij het aankoopproces, omdat ze duurder zijn in aanschaf. Door hun betrouwbaarheid hebben ze echter een lagere total cost of ownership en kunnen ze ononderbroken worden ingezet, wat ze eigenlijk veel aantrekkelijker maakt voor bedrijven dan consumententablets," besluit Lashmana.