zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Man shopt meer online onder werktijd dan vrouwelijke collega

18 november 2013 - Mannen shoppen twee keer zo vaak online onder werktijd als vrouwen. De meerderheid van de vrouwelijke werknemers vindt het dan ook ongepast en vervelend als hun collega onder werktijd shopt, terwijl mannen hier minder problemen mee hebben.

Dat blijkt uit een onderzoek van Kortingscode.nl onder 1.047 online shoppers.  Dat mannen vaker online shoppen dan vrouwen is opvallend. "Het lijkt erop dat vrouwen een groter plichtsbesef hebben en zich niet prettig voelen bij het online shoppen in de tijd van de baas," zegt Jelle van der Bij van Kortingscode.nl. "Vaak wordt online shoppen geassocieerd met het kopen van kleding, vooral door vrouwen. Er wordt minder snel gedacht aan elektronica, gadgets, gereedschap, eten en reizen. Dit zijn producten die juist door mannen worden aangeschaft."



Moraal
Het online shoppen onder werktijd is vooral onder jongeren populair. Bijna de helft zegt zich weleens online te oriënteren en/of een product te kopen onder werktijd. Naarmate de leeftijd oploopt, wordt er minder geshopt. Van de veertigers shopt slechts een kwart online tijdens werktijd en onder 56+ers is dit nog minder. Van der Bij: "Onder jongeren wordt het vaker als normaal gezien om onder werktijd op zoek te gaan naar producten. Onder ouderen heerst een ander moraal. De helft van de ondervraagden vindt online shoppen op het werk ongepast. Van de jongeren is slechts een derde het hiermee eens." Daarnaast gaan alleen jongeren op zoek naar online koopjes als ze zich op het werk vervelen, terwijl ouderen dit vrijwel niet doen.

Bezorging
Wanneer je kijkt naar de bezorging van online aankopen, heeft een tiende van de online shoppers zijn aankoop weleens op zijn werkplek laten bezorgen. Vooral onder jongeren is dit populair, terwijl oudere shoppers de bestelling het liefst thuis laten bezorgen. "Dat relatief weinig mensen hun bestelling op het werk laten bezorgen, zou kunnen komen omdat ze het vervelend vinden dat collega’s kunnen zien wat zij besteld hebben," aldus Van der Bij.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Online Nederlander alleen goed te benaderen tijdens het shoppen
 Nederlander shopt regelmatig tijdens werktijd
 Tips om veilig online te shoppen tijdens werktijd
 Online shoppen steeds populairder
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10