13 november 2013 -
Bedrijven en overheden worden steeds afhankelijker van externe professionals met specifieke, schaarse expertise. Extern ingehuurd personeel vormt een grote kostenpost, maar organisaties hebben moeite grip te krijgen op het inhuurproces, zo stelt Yacht vast in de whitepaper 'Grip op inhuur van professionals'. De whitepaper schetst zowel de problematiek in Nederland als de oplossingen die in de markt worden aangeboden.
De praktijk in Nederland is dat veel organisaties geen grip hebben op het inhuurproces van professionals. Ze hebben het leveranciersmanagement voor uitzendkrachten al professioneel geregeld, maar nog niet voor de inhuur van het hogere segment, de externe specialisten die hun werk gewoonlijk op basis van 'uren schrijven' doen.
Kostbare gevolgen
Het gebrek aan grip kan talloze kwalijke en kostbare gevolgen hebben. Het uit zich, zo analyseert Yacht in de white paper, op veel verschillende manieren. Zo kan de inhuur ongestructureerd verlopen, met name omdat het volledig decentraal plaatsvindt. Ook komt het voor dat er wel structuur is, maar dat afdelingsmanagers door een gebrek aan controle via de achterdeur gewoon zaken blijven doen met hun eigen leveranciers en ZZP'ers. Zo worden afspraken in raamcontracten omzeild.
Ook bestaat bij veel bedrijven door gebrek inhuurregie onvoldoende zicht op de juridische en wettelijke risico's, met alle mogelijk gevolgen van boetes en claims. Verder is er bij veel organisaties onvolledig zicht op inhuurvolume, waardoor het nauwelijks mogelijk is te sturen op verbetering. Bij andere organisaties is het inhuurproces heel complex en slagen organisaties er niet in externe kennis intern vast te leggen en te borgen. Ten slotte ontbreekt het vaak aan goede planning en voorspelling van de toekomstige vraag en kan het gebeuren dat organisaties door schaarste aan bepaalde expertise achter het net vissen - met alle gevolgen van dien voor de gewenste vernieuwing en voor het concurrentievermogen.
Oplossingen voor meer grip
Om bedrijven te helpen meer grip op inhuur van professionals te krijgen, hebben Yacht, Randstad Sourceright en Randstad Strategic Sourcing oplossingen ontwikkeld voor het managen van het inhuurproces, afhankelijk van de mate van volwassenheid waarmee de organisatie omgaat met inhuur.
- De brokeroplossing is een goede oplossing voor organisaties waar sprake is van decentrale inhuur. Met deze oplossing wordt het zelf geworven externe personeel (ZZP'ers of mensen in dienst van leveranciers) ondergebracht bij een broker.
- Bij de broker met intermediairfunctie worden de kandidaten die de organisatie zelf werft nog steeds ondergebracht bij de broker. Op verzoek van de organisatie werft en contracteert de broker ook kandidaten buiten het bestaande netwerk.
- De broker-oplossing met community is interessant voor organisaties die in hoge mate afhankelijk zijn van een gefragmenteerde groep schaarse ZZP'ers met specifieke expertise. In deze variant richt de broker een 'community-webapplicatie' in.
- Managed Service Provider (MSP) is een oplossing waarbij de klant het inhuurproces volledig uitbesteedt. Een MSP neemt het leveranciersbeheer over, levert extern personeel met behulp van derden en voert de facturatie en betaling uit.
- De 'inhouse variant' biedt uitkomst wanneer er sprake is van een grote vraag naar een beperkt aantal specifieke profielen. Bij deze variant worden sourcing en inhuur volledig uitbesteed.