zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe u uw werk interessant houdt zonder van baan te veranderen

13 november 2013 - Baalt u van uw baan? Maak dan werk van uw werk. U blijft langer bevlogen als u sleutelt aan uw functie en werkgevers houden u langer aan boord. "Met het zogenaamde ‘job crafting’ kunt u uw werk een stuk leuker maken zonder dat u van baan hoeft te wisselen," zegt Gertrud de Witte van ESENZIA WerkGelukCoaching.

Handig in tijden van crisis, als banen niet voor het oprapen liggen en u het niet aandurft om je huidige werk op te zeggen. Job crafting kan in het Nederlands vertaald kan worden als ‘baanboetseren’ of ‘sleutelen aan uw baan’. U kunt ‘sleutelen aan uw baan’ zien als een specifieke manier van proactief gedrag waarin u als werknemer zelf veranderingen initieert op het gebied van werk verwachtingen en werkmiddelen. Individuele en werkeigenschappen kunnen er aan bijdragen dat u uw werkzaamheden aanpast naar uw persoonlijke kennis, kunde en bekwaamheid aan de ene kant en uw behoeften aan de andere kant.



Jobcrafting staat goed op CV
Job crafting is ook een vaardigheid die het in de toekomst goed doet op uw CV. "Het blijkt een vaardigheid die goed past bij de veranderende werkomgeving. Organisaties moeten steeds sneller anticiperen op de veranderende eisen van hun omgeving. Er wordt daarom ook van werknemers verwacht dat ze proactief zijn en hun functie daar waar nodig bijschaven," zegt Maria Tims van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij rondt op dit moment haar promotieonderzoek naar job crafting af.

Vier manieren om weer energie te krijgen van uw werk
Vier manieren om uw huidige baan aanpassen zodat u er weer energie van krijgt:

1. Pas uw takenpakket en taakinhoud aan (taak craften)
Hierbij past u actief het aantal, type en de aard van uw taken aan. Dat begint met het uitgebreid stilstaan bij uw huidige functie. Waar bent u eigenlijk mee bezig de hele dag? Welke taken nemen de meeste tijd in beslag? Zijn dat ook de bezigheden waarvoor u ooit voor uw vak gekozen hebt? Pas na die analyse gaat u bedenken hoe u méér kunt krijgen van wat u graag doet of zou willen doen, en minder van de taken die u niet liggen.
Dit kunt u doen door bijvoorbeeld het toevoegen van extra betekenisvolle, uitdagende taken die aansluiten bij uw persoonlijke interesses en passies. U zou uw collega eens kunnen vragen of u mee mag naar een bepaalde klant, en wellicht kunt u in de toekomst het gesprek gaan voeren.
Ook het herverdelen van de aandacht voor persoonlijke interessante taken of het delen van belastende taken met andere collega’s zodat deze geen last meer geven is een mogelijkheid. En wellicht kunt u belastende of betekenisloze taken ruilen tegen beter passende taken van een collega, en jullie daar allebei een plezier mee doen.
En als laatste, ga in gesprek met uw leidinggevende over het afstoten van energievretende taken. Het niet kenbaar maken en ze gewoon blijven doen is zonde van uw energie. En vaak zijn er meer mogelijkheden dan u in eerste instantie denkt, dus ga in overleg!

2. Werk aan interacties en relaties (relationeel craften)
Uw werk plezieriger, uitdagender en interessanter maken heeft heel vaak te maken met de relaties op het werk. Relaties met uw leidinggevende, collega’s en externe partijen. De communicatie loopt stroef, er zijn onderhuidse spanningen, u haalt er te weinig voeding en inspiratie uit, of u werkt teveel solo en hebt voor uw gevoel te weinig werkrelaties. Wat het ook is, probeer voor uzelf helder in kaart te brengen wat er voor uw gevoel ontbreekt of niet lekker loopt. Benoem dan wat u graag zou willen op dit vlak, en maak dit bespreekbaar met uw leidinggevende en uw team.
Als er ruimte is voor verbetering op relationeel vlak zoals een misverstand, ga deze dan uitpraten. Een andere mogelijkheid om relaties en de onderlinge communicatie te verbeteren is door coaching of een training te volgen op het gebied van persoonlijke effectiviteit.
Zoek uw inspiratie ook buiten de organisatie. Misschien bent u marketingmanager en heeft u behoefte aan voeding, nieuwe vakkennis en inspiratie. Onderzoek dan of u een intervisiegroep kunt oprichten  met collega’s van andere organisaties. Of vraag uw leidinggevende of u af en toe naar een seminar mag over uw vakgebied, zodat u inspiratie op kunt doen en vakgenoten kunt ontmoeten.

3. Verbeter uw kennis en vaardigheden ten aanzien van uw eigen rol en betekenis van uw werk (cognitief craften)
U kunt ook aan uw eigen vaardigheden werken. Door uw talenten en kwaliteiten verder te ontwikkelen. Dat waar u al goed in bent nog meer inzetten, benutten, en dit tot uw specialisme maken. Meestal worden we blij als we onze talenten zo goed mogelijk benutten!
Ook kunt u er voor kiezen juist uw zwakkere punten aan te pakken. Dat houdt in dat u uw zwakke kanten, voor zover ze essentieel zijn voor uw werk, ontwikkelt tot u ze op een acceptabel niveau hebt gebracht, bijvoorbeeld door het volgen van een taalcursus. Ook kunt u experimenteren met nieuwe werkwijzen of strategieën, zelf te evalueren hoe dat ging, anderen om feedback te vragen, collega's of vakspecialisten om informatie en advies te vragen, enzovoort. Eigenlijk alles wat u doet met de intentie om er beter door te worden.

4. Verander de werkcontext (contextueel craften)
Een andere manier om uw werk interessanter te maken is het contextueel craften; het actief aanpassen van uw werkplek en/of werkomgeving. Dat kunt u doen door uw fysieke werkomgeving op te frissen of te herinrichten. Een wat drastischere maatregel is uw werkplek echt te veranderen (andere kamer, of een geheel ander kantoor). Ook kan vaker thuiswerken al een groot verschil maken op dit vlak. Het aanpassen van de werktijden kan ook wonderen doen, als dat u meer ruimte geeft in combinatie met uw privésituatie. En als laatste kunt u ook denken aan de hulpmiddelen waarmee u uw werk uitvoert. Misschien zou u uw leven een stuk gemakkelijker kunnen maken als u een laptop van de zaak zou krijgen, zodat u veel flexibeler wordt in waar en wanneer u uw werk doet.
Veranderen van baan is niet de enige oplossing als u uw werk niet meer zo interessant vindt. Bovenstaande tips geven u de handvatten voor hoe u uw huidige baan interessanter, plezieriger en uitdagender kunt maken. Zonder dat u heel veel tijd en energie hoeft te stoppen in het zoeken, vinden en opstarten in een nieuwe baan.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Salaris belangrijkste reden om baan te kiezen
 Hokjesdenken belemmert werknemers en organisaties
 Mentor is goed voor uw carrière
 Tien tips om van uw baan uw droombaan te maken
 
 
reacties
 
Eelco L  |   | 
14-11-2013
 | 
13:53 uur
Afwisseling van het werk is volgens mij een belangrijke drijfveer om bij een werkgever te blijven zonder dat er verveling ontstaat.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10