11 november 2013 -
Het ‘herfstakkoord’ dat het kabinet Rutte II onlangs heeft gesloten met D’66, Christen Unie en SGP brengt ingrijpende wijzigingen in het ontslagrecht met zich mee. Het is de bedoeling dat die wijzigingen op 1 juli 2015 ingaan. Wat zijn de belangrijkste wijzigingen? De Ontslagspecialist legt ze hieronder uit.
Verval keuzevrijheid bij ontslag
In de huidige situatie heeft een werkgever de vrije keuze om ontslag van de werknemer aan te vragen bij het UWV of bij de kantonrechter. Onder het nieuwe ontslagrecht wordt dat anders. De reden van ontslag bepaalt dan de ontslaginstantie. Ontslag om bedrijfseconomische redenen zal worden beoordeeld door het UWV, terwijl ontslag om persoonlijke redenen ( disfunctioneren, verstoorde arbeidsrelatie) door de kantonrechter wordt behandeld.
Beroep tegen beslissing
In de nieuwe situatie kan beroep worden ingesteld tegen de beslissing van het UWV en de kantonrechter. Nu kan dat nog niet. Er kan onder het nieuwe ontslagrecht zelfs doorgeprocedeerd worden tot de Hoge Raad. Of het ontslagrecht daardoor ‘soepeler’ wordt, zoals het kabinet beoogt, is maar zeer de vraag. Het lijkt van niet.
Afkoelingsperiode bij toestemming met ontslag
Veel arbeidsovereenkomsten worden door werkgever en werknemer in onderling overleg beëindigd, het zogenaamde ‘ontslag met wederzijds goedvinden’. De afspraken rond de beëindiging van de arbeidsovereenkomst worden dan vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst. Onder de nieuwe regels krijgt de werknemer de mogelijkheid zijn gegeven akkoord voor het ontslag binnen veertien dagen in te trekken.
Ontslagvergoeding wordt beperkt en heet voortaan ‘transitievergoeding’
Een belangrijke doelstelling van het nieuwe ontslagrecht is een betere doorstroom op de arbeidsmarkt. Werkgevers moeten soepeler afscheid kunnen nemen van de oudere werknemers, zodat de jongere mensen meer kans hebben op een baan. Die versoepeling van het ontslagrecht zou gerealiseerd moeten worden door beperking van de hoogte van de ontslagvergoeding. Om die reden wordt in het nieuwe ontslagrecht afgestapt van de zogeheten ‘kantonrechtersformule’ die gemiddeld leidt tot een vergoeding van 1 bruto-maandsalaris per dienstjaar. Onder de nieuwe regels zal de ontslagvergoeding worden beperkt tot 1/3 maandsalaris per dienstjaar tot tien jaar dienstverband en een ½ maandsalaris per dienstjaar voor ieder jaar dat het dienstverband langer dan tien jaar heeft geduurd. Aan de ontslagvergoeding wordt bovendien een maximum gesteld van € 75.000 bruto of 1-jaarsalaris bij een hoger inkomen dan € 75.000. Nieuw is verder dat de ontslagvergoeding ook zal gelden bij de UWV-ontslagroute en ‘transitievergoeding’ zal heten. De naamsverandering is ingegeven door het feit dat de werknemer de ontslagvergoeding niet vrijelijk mag besteden, maar (deels) moet gebruiken voor het vinden van ander werk, bijvoorbeeld door het inschakelen van een outplacementbureau.
Is het nieuwe ontslagrecht een verbetering?
Of het nieuwe ontslagrecht een verbetering is zal de toekomst moeten uitwijzen. De nieuwe regels lijken voor werkgevers gunstig uit te pakken vanwege de lagere ontslagvergoedingen. Anderzijds zal de mogelijkheid van hoger beroep en het kunnen herroepen van een ontslag met wederzijds goedvinden de werkgever langer in onzekerheid laten over het al dan niet kunnen beëindigen van de arbeidsovereenkomst.
Vooral de oudere werknemer zal de nadelen ondervinden van de nieuwe regels. Waar de oudere werknemer, die lang in dienst is, nu in veel gevallen kan rekenen op een ‘gouden handdruk’, zal die handdruk in de toekomst aanmerkelijk minder verguld zijn.
Meer weten?
Meer details over de nieuwe ontslagrecht leest u hier.
Ja prachtig allemaal. t'Is maar wat je wilt bereiken in Nederland: een verdere flexibilisering van de arbeidsmarkt over de rug van bepaalde deelnemerscategorieën of een homogene en evenwichtige opbouw van een afnemende arbeidsklasse? Een economische boost wat we vooruitgang noemen met een grotere splitsing tussen financieel arm en rijk of een evenwichtige verdeling van welbevinden en welzijn over generaties. Elk voordeel heb z'n nadeel moet je beseffen.
Joost van Schaik
|
|
12
-
11
-
2013
|
11
:
04
uur
Oh, dus het gaat dus toch weer om het makkelijk lozen van ouderen? Past ook weer goed bij het voornemen van het kabinet om mensen verplichten langer door te werken.
Ellen
|
|
12
-
11
-
2013
|
14
:
18
uur
Ik vind de ontslagvergoedingen nu al niet eerlijk, en met de nieuwe regeling ook niet.
Er moet gekeken worden naar situatie en mogelijkheden tot vinden van nieuw werk, ongeacht leeftijd.
Want deze nieuwe regeling maakt het voor de ouderen nog lastiger. Werd je eerst ontslagen, had je nog een 'gouden handdruk' om van te leven en een lange ww-uitkering. Nu geen 'gouden handdruk' meer en de ww wordt ook steeds verder ingekort. (En het stamrecht bv mag ook niet meer.)
Ik vind het altijd al een rare combinatie om mensen volgens de beleidsplannen langer door te laten werken, maar dat er wel wordt geklaagd over vergrijzing op de werkvloer. Dit is een van de grootste tegenstrijdigheden.
Gerard Boerma
|
|
14
-
11
-
2013
|
12
:
51
uur
Ordnung muss sein. Ondergeschikte binnen mijn sociëteit die niet of in geringe mate deelnemen aan het resultaat, worden benaderd door mijn “metaforische” Paulus de postkabouters en ontvangen een uitnodiging voor een persoonlijk gesprek. Voor de oudste/zwakkere broeders onder mijn ondergeschikte wordt maatwerk toegepast, zodat regelgeving geen belemmering hoeft te vormen bij het afvloeien. Zo simpel.
Moeilijk om te oordelen over deze beslissingen. De toekomst zal moeten uitwijzen wat de gevolgen zullen zijn en of het nieuwe ontslagrecht een verbetering is.