Explosieve groei in volume mobiele aankopen rond feestdagen verwacht
11 november 2013 -
Adobe heeft de resultaten bekend gemaakt van zijn laatste Digital Index, waarin op basis van data-analyse voorspellingen worden gedaan over het aankoopgedrag in Europa en de VS in de feestmaanden november en december 2013. Voor Europa is de verwachting dat 12,4 procent van alle online aankopen wordt gedaan via mobiele apparaten, een groei van 68 procent ten opzichte van vorig jaar. In Nederland wordt naar verwachting 10,5 procent van alle aankopen via smartphone of tablet gedaan.
Naar verwachting verloopt in de VS veertien procent van de aankopen in november en december via mobiele apparaten, een groei van 40 procent ten opzichte van vorig jaar. Als de verwachtte groeipercentages in Europa en de VS zich voortzetten dan zal het percentage mobiele aankopen in Europa in 2014 gelijk zijn aan de VS, of deze zelfs iets overstijgen.
9 december
Adobe verwacht dat de hoogste online verkoopomzet in Europa wordt gerealiseerd op 9 december. Op deze datum zullen de bruto verkoopcijfers 2,74 keer hoger zijn dan het dagelijks gemiddelde in 2013. Voor Nederland ligt de online verkooppiek naar verwachting op 16 december, wanneer 1,74 keer meer wordt verkocht dan het dagelijks gemiddelde in 2013. De piek in online shopping ligt voor geheel Europa in de week van 9 tot en met 13 december wanneer 1,42 keer meer wordt aangekocht dan op een gemiddelde verkoopdag in 2013.
Mobile shopping
"De snelle groei van mobile shopping in Europa moet voor retailers een duidelijk signaal zijn dat een goede mobiele strategie geen luxe is, maar een wezenlijk onderdeel van hun succes," zegt Mark Phibbs, vice president of EMEA Marketing, Adobe. "Hoewel tablets in veel gevallen drie tot vijf keer meer online sales generen voor retailers dan smartphones, zien we retailtransacties via smartphones in alle onderzochte Europese landen sterker groeien dan de retailtransacties op tablet. Deze ontwikkeling wordt ongetwijfeld ingegeven door de introductie van smartphones met een groter scherm. Retailers moeten zich er dus van bewust zijn dat in een mobiele strategie niet alleen tablets maar ook smartphones moeten worden meegenomen."