8 november 2013 -
Wie denkt dat de hastag is uitgevonden door of voor Twitter heeft het mooi mis. Dit teken heeft wel enorm aan populariteit gewonnen door de social media site, maar kent zijn oorsprong al een hele tijd geleden. In dit artikel van Jorie Post van Lewis PR leest u over de geschiedenis van de hashtag, waar het teken voor staat en welke PR-mogelijkheden er zijn met de hashtag.
In de twaalfde eeuw doemt de hashtag voor het eerst op. Door het plaatsen van een hashtag, wordt de toonhoogte van een noot met een halve toon verhoogd (in het Nederlands ook wel 'kruis' genoemd).
Wetenschappers van Bell Labs zetten het symbool in 1960 op de toetsen van telefoons. Hiermee kunnen instructies worden gestuurd naar het besturingssysteem. Het symbool wordt #Octothorpe genoemd.
Vanaf de late tachtiger jaren krijgt de hashtag verschillende betekenissen in programmeertalen, zo wordt het symbool gebruikt om een ‘Preprocessor Directive’ op te starten.
In het internet-tijdperk bewijst het symbool al zijn nut om groepen en onderwerpen te labellen - de hashtag wordt op deze manier onder meer gebruik op chatsites.
Twitter hashtag
De eerste die de hashtag op Twitter gebruikte zoals we die nu nog kennen, was Chris Messina (die toen nog door het leven ging als @factoryjoe, nu gewoon als @chrismessina). Hij kwam in op het idee om de hashtag te gebruiken voor groepen, zodat het eenvoudig wordt om informatie voor groepen te delen.
Twitter zelf kwam overigens pas in 2009 tegemoet aan dit verzoek door een linkje te plaatsen onder alle woorden, met een hashtag. De hashtag zoals we die nu kennen is geboren! In september 2012 voegt Google de hashtag toe aan Google+, in juni 2013 gaat ook Facebook overstag.
Een hashtag is dus een manier om een onderwerp aan te geven in een tweet. Zo is het eenvoudig voor gebruikers om alle berichten over een specifiek onderwerp bij elkaar te zien. Wanneer u in een tweet op een hashtag klikt, opent Twitter automatisch een zoekopdracht met alle berichten met die hashtag. Aan een hashtag is het gemakkelijk te zien waar er op dat moment over wordt gepraat. Zo werd vorige week #storm veelvuldig gebruikt voor mensen die schade hadden geleden of die op een andere manier iets kwijt wilden over het noodweer dat over Nederland raasde. Actuele zaken zijn over het algemeen populair (#Movember #Halloween), maar ook voetbalwedstrijden (#ajavit #pscpec), events (#tedx #catchup13) en televisieprogramma’s (#gtst #tvoh).
Overigens is het een misverstand dat een woord alleen maar zoekbaar is als u er een # voor zet. Als u bijvoorbeeld zoekt op 'vrijmibo', dan ziet u alle tweets waarin dit woord wordt gebruikt. Het enige wat u toevoegt door een hashtag te gebruiken, is dat mensen op het woord kunnen klikken en dus alle tweets met die hashtag op een rij zien.
Het heeft dus niet veel #zin om #overmatig #veel #hashtags in een #tweet te #gebruiken - uw bericht wordt er niet beter #vindbaar door.
Drie tips voor hashtags in een PR-campagne
Voor een PR-campagne kan de hashtag ook zeker een toegevoegde waarde betekenen. Hieronder drie tips hoe organisaties het meest kunnen halen uit dit symbool.
1. Gebruik zelf een hashtag als u een evenement organiseert of bijvoorbeeld een nieuw product introduceert. U moedigt hiermee andere gebruikers aan deze hashtag te gebruiken en dit maakt het voor uzelf gemakkelijk om te monitoren wat er over uw evenement of product wordt gezegd. Maak de hashtag niet te lang (liever #catchup13 dan LEWISPRCatchup2013) en houd het eenvoudig.
2. Monitor hastags die relevant zijn voor uw bedrijf en meng u in de discussie. Vanzelfsprekend monitort u uw eigen hashtags (#catchup13 of #lewispr), maar kijk ook eens wat er wordt gezegd over de markt (#pr) of over concurrenten. En als u een relevante toevoeging kunt doen, schroom dan niet. Op die manier houdt u feeling met de gespreksonderwerpen op Twitter en kunt u van zich laten horen, zodra dat gepast is.
3. Houd een overzicht bij van de gebruikte hashtag in Storify. Dit programma maakt het mogelijk een helder beeld te schetsen van alle berichten die zijn verschenen met een bepaalde hashtag. U selecteert zelf welke berichten u wilt laten zien en u kunt het overzicht gemakkelijk delen.