zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Europese banken worstelen met nieuwe concurrentie

6 november 2013 - Al komen zij uit een dal, Europese consumentenbanken verwachten dat hun winstgevendheid de komende jaren slechts beperkt verbetert. Dat blijkt uit een onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants. Een van de bedreigingen is concurrentie van nieuwe marktspelers, die alternatieven bieden voor online betalen, lenen en valuta’s wisselen.

Internetwarenhuis bol.com lanceerde onlangs een nieuwe betaaloptie: producten kunnen voortaan ook met airmiles worden aangeschaft. Het is het Nederlandse antwoord op de virtuele wallets van Google en Amazon. Na de veelbesproken digitale valuta bitcoin, opnieuw een alternatief betaalmiddel dat de inkomsten van de traditionele consumentenbank bedreigt. En er zijn meer nieuwe concurrenten. Zoals PayHere, Square en iZettle die via iPhone en iPad online betaling in winkels mogelijk maken, platforms als Zopa en Kickstarter die onderlinge leningen faciliteren zonder dat de bank er nog aan te pas komt, en marktplaatsen als TransferWise en CurrencyFair die rechtstreekse valutaruil organiseren.



Bedreigingen voor traditionele bank
De opkomst van nieuwe marktspelers die basale bankdiensten leveren, is een van de serieuze bedreigingen die geconstateerd worden door de ceo’s van ruim zestig Europese banken die Roland Berger onlangs aan de tand voelde over de toekomst van retail banking. Zo acht 95 procent het waarschijnlijk tot zeer waarschijnlijk dat externe aanbieders van betaalproducten hun winsten de komende drie jaar zullen aantasten. Voor eenvoudige spaarproducten geldt dat voor bijna 80 procent van de ondervraagde bankiers.

Rem op de groei
Naast de nog altijd onzekere economische omstandigheden en wettelijk vereiste grotere buffers, vormt deze trend naar verwachting van de bankbestuurders een rem op de groei. Gemiddeld verwachten zij de komende drie jaar een rendement op het eigen vermogen tussen vijf en tien procent. Ter vergelijking: in West-Europa (Frankrijk en de Benelux) viel deze ratio tussen 2007 en 2011 terug van gemiddeld zeventien procent tot vier procent.
Ook de verwachte ontwikkeling van de netto-omzet is uiterst mager: de helft van de ondervraagden voorziet de komende drie jaar een terugval en nog eens een derde rekent op een plusje van hooguit twee procent.

Strategieën
En dan zien de banken het volgens Roland Berger op een aantal punten nog te rooskleurig in. Zo is het gezien het haperende economische groeiherstel maar de vraag of spaargeld net zo hard blijft stijgen als de afgelopen paar jaar, zoals de bankiers verwachten. En of consumenten de voorgenomen hogere tarieven voor leningen en betaaldiensten zullen accepteren, valt gezien de opkomst van nieuwe concurrentie ook te bezien.
In de studie The future of Retail Banking in Europe werkt het adviesbureau een aantal concrete strategieën uit die de winstgevendheid van de traditionele banken kunnen opvoeren. Nederlandse banken kunnen de marges onder meer verbeteren door te snoeien in de overmatige hoeveelheid bankfilialen en producten. Om concurrentie van buitenaf het hoofd te bieden, zouden zij de krachten moeten bundelen en samenwerken aan innovatieve dienstverlening.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Moderne tijden, modern klantcontact
 Alle credits voor Europese bedrijfsobligaties
 Winstgevendheid en kostenbeheersing banken staan onder druk
 'Geef Staatsbanken rol in bestrijden cybercrime'
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10