zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Organisaties geven werknemers weinig ruimte voor fouten

4 november 2013 - Tweederde van de Nederlandse ‘Best Companies for Leadership’ geeft hun medewerkers geen ruimte om fouten te maken. Organisaties waar wel ruimte voor falen is, herstellen sneller en beter van tegenslagen. Ruimte tot falen leidt ook tot stimulatie van innovatie. Dit blijkt uit het jaarlijkse internationale onderzoek ‘Best Companies for Leadership’ van Hay Group onder 2.200 organisaties wereldwijd.

In Nederland ziet tweederde van de ‘Best Companies for Leadership’ falen niet als een kans om te leren. Erin Lap, Director Executive Development bij Hay Group: "Het percentage voor Nederland is opvallend hoog. Dat is zorgwekkend. Incasseren van tegenslag is namelijk een noodzakelijke stap in de ontwikkeling van leiders."


Ruim 70 procent van de Europese ‘Best Companies for Leadership’ meent dat falen niets is om je voor te schamen. Zij zijn bereid om meer risico te nemen en herstellen beter en sneller van tegenslagen dan de rest van de organisaties. Deze instelling draagt bij aan het ontwikkelen van flexibele en veerkrachtige leiders.

Nederlandse bedrijven richten zich te weinig op innovatie
In het onderzoek komt ook naar voren dat ‘Best Companies for Leadership’ zich onderscheiden door focus op zowel innovatie als op operational excellence. Opvallend is dat dit voor Nederland anders is. Senior management van de Nederlandse bedrijven die onderdeel uitmaken van het onderzoek richt zich met name op operational excellence (70 procent) en veel minder op innovatie (28 procent). Lap: "Verklaring voor achterblijven van innovatie is deels te verklaren door de crisis, maar ook hierbij is het ontbreken van ruimte om te falen van belang."

Werknemers in Nederland zeer betrokken
Bijna alle senior managers bij de Nederlandse ‘Best Companies for Leadership’ in Nederland zijn zeer goed in staat om oprechte betrokkenheid bij medewerkers te creëren, zowel bij de organisatie als bij collega’s onderling. Deze managers hebben een helder langetermijnperspectief en creëren een gemeenschappelijke cultuur voor de organisatie.: Lap "In deze organisaties zijn heel duidelijke waarden en normen die helpen medewerkers inzien dat zij samen bouwen aan een kathedraal en niet alleen maar stenen stapelen. Dat geeft de medewerkers een heel ander perspectief op hun werk en hun bijdrage. Dit leidt tot meer betrokkenheid en meer werkplezier." Nederlandse ‘Best Companies for Leadership’ scoren hier 96 procent ten opzichte van 70 procent bij de Europese ‘Best Companies for Leadership’.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De vijf grootste fouten van Steve Jobs
 Werknemer ergert zich aan jonge collega’s
 Vier aanbevelingen om tegenspraak de ruimte te geven
 Communicatie en cultuur spelen rol bij fouten in werk
 
 
reacties
 
Wil de Rijk  |   | 
5-11-2013
 | 
12:44 uur
@WilRijk Mooi artikel en zo waar. Wanneer beginnen werkgevers is te beseffen dat het gaat om menselijk kapitaal. Zo simpel. Gelukkig komt er steeds meer een andere denkwijze over werken. Talent bevorderen in plaats van de kiem in smoren. Gewoon doen!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10