zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consumentenvertrouwen woningmarkt sterk in de lift

1 november 2013 - Het vertrouwen in de woningmarkt zit sterk in de lift. Dit blijkt uit het maandelijks onderzoek van Vereniging Eigen Huis onder de Nederlandse bevolking. De Eigen Huis Marktindicator die specifiek het consumentenvertrouwen voor de woningmarkt meet, stijgt al tien maanden achtereen: van waarde 51 in december 2012 naar 78 in oktober.

Volgens directeur Rob Mulder is de woningmarktsituatie nog verre van normaal (neutraalwaarde = 100), maar het verlies van 36 punten sinds het begin van de crisis (april 2008) is met deze stijging goeddeels ingelopen. "Door de aanhoudende stijging van het consumentenvertrouwen verwachten we dat het aantal woningverkopen in de komende periode verder zal aantrekken. Dat is goed nieuws, niet alleen voor de woningmarkt en de economie, maar vooral ook voor al die mensen die hun verhuisplannen al zo lang hebben moeten uitstellen."



Gunstig moment om te kopen?
Inmiddels is de helft van de Nederlandse bevolking (50 procent) van mening dat het nu een gunstig moment is om een huis te kopen. Rob Mulder: "Toen de financiële crisis in 2008 losbarstte en de schrik er bij de mensen goed in zat, kwam dit percentage uit op tien procent. Hetzelfde zien we bij de groep die juist van mening is dat het nu nog steeds een ongunstig moment is om te kopen. Aan het begin van de crisis zat die groep op 50 procent, nu nog maar op twintig procent. Het sentiment is dus echt gedraaid. De rest van de bevolking (30 procent) is overigens van mening dat het geen gunstige, maar ook geen ongunstige tijd is om te kopen."

Stabilisatie huizenprijzen
In de meting van het consumentenvertrouwen valt verder op dat de verwachting over de verdere prijsontwikkeling van huizen volledig is omgeslagen. Verwachtte een grote meerderheid van de Nederlanders (67 procent) aan het begin van het jaar nog dat huizenprijzen verder zouden dalen, in de afgelopen maand is dat percentage verder geslonken naar krap een kwart (24 procent). Bijna de helft (47 procent) verwacht nu dat de prijzen vrijwel gelijk zullen blijven en 21 procent zelfs dat ze in het komende jaar zullen stijgen. De rest (acht procent) geeft aan het niet te weten.

Plussen en minnen
Vanuit het perspectief van de koper wordt het minder negatieve beeld van de woningmarkt niet alleen veroorzaakt door de gedaalde huizenprijzen en het ruime aanbod aan woningen. Sinds begin van dit jaar worden ook de dalende hypotheekrente en de stijgende huren als reden genoemd waarom het gunstiger zou zijn om een huis te kopen. De keerzijde wordt gevormd door de slechte economische situatie, het feit dat inkomens onder druk staan en dat er nog steeds mensen zijn die koopwoningen slecht betaalbaar vinden. Deze groep is net als de groep die denkt dat de fiscale behandeling van een koopwoning ongunstiger wordt, sterk in omvang afgenomen. Rob Mulder: "In de afweging om te kopen of niet krijgen de plussen steeds meer de overhand, maar het blijft een afweging die ieder voor zich moet maken. Het geld speelt daarbij een hoofdrol, maar het is goed om te realiseren dat in die afweging veel meer zaken een rol spelen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 VEH: Snel duidelijkheid nodig over woningmarktmaatregelen
 Woningmarkt flink in de lift
 Periode met forse prijsdalingen voorbij
 Herstel woningmarkt lijkt in zicht
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10