31 oktober 2013 -
Over weinig dingen zijn de meningen zo verdeeld als over tattoos. Ze hebben uiteraard niets te maken met iemands talenten, betrokkenheid en dienstverlenende instelling, maar wat Britse werkzoekenden betreft zijn zichtbare tattoos wel degelijk de doodsteek als het op werk vinden aankomt. Dit blijkt uit onderzoek van St Andrew's University School of Management onder veertien bedrijven, waaronder een hotel, een bank, een gemeentehuis, een gevangenis, een universiteit en een boekhandel.
Wat bleek: de meeste respondenten waren het erover eens dat zichtbare tattoos een no-go waren. Een vrouwelijke manager zei dat ze ‘iemand een vies uiterlijk geven’. Een collega van haar stelde dat de tattoo datgene is wat blijft hangen na een gesprek. Ook de managers die persoonlijk niets tegen tattoos hebben, zouden wel twee keer nadenken voordat ze iemand in dienst zouden nemen met zichtbare exemplaren uit angst dat het hun bedrijfsimago zou schaden. Ze zijn vooral bang dat klanten de getatoeerde werknemers zien als ‘weerzinwekkend’, ‘walgelijk’, ‘onsmakelijk’ en ‘onverzorgd’.
Voordeel
Er kwam echter ook naar voren dat er banen zijn waarvoor tattoos juist een voordeel zijn. Zo vertelde een HR-manager van een gevangenis dat de tattoos van een bewaker een goede manier zijn om in gesprek te raken met de gevangenen.
Sowieso worden niet alle tattoos in een negatief daglicht gezien. Zo stond geen van de respondenten negatief tegenover tattoos die makkelijk te verbergen zijn en onschuldige afbeeldingen bevatten zoals bloemen en vlinders. Ook militaire afbeeldingen zijn geen probleem. De grens ligt echter bij dingen als een spinnenweb in de nek, gewelddadige afbeeldingen, seksuele afbeeldingen, tranen in het gezicht, drugsgerelateerde afbeeldingen en racistische plaatjes.
Acceptatie
Tenslotte waren de respondenten het erover eens dat de acceptatie voor zichtbare tattoos groeit nu ongeveer één op de vijf mensen er tenminste een heeft. De weerstand tegen tattoos is het grootst onder ouderen. Naar verwachting zullen ze dan ook meer en meer geaccepteerd worden naarmate de jongere generatie het overneemt.
Bron:Management Issues