Werknemer gaat confrontatie het liefst aan via de e-mail
29 oktober 2013 -
Maar liefst 94 procent van de kantoorwerkers prefereert e-mail boven de telefoon om te communiceren. Dit blijkt uit onderzoek onder 2.500 Britse kantoorwerkers waarover Management Issues bericht. Meer dan een kwart van de respondenten zegt dat ze zenuwachtig worden van telefoongesprekken. Dit percentrage is zelfs nog hoger onder jongeren (tot 24 jaar). Eén op de twintig van hen leidt zelfs aan een vorm van ‘telefoonfobie’.
Hoezeer de houding ten opzichte van communicatie veranderd is, blijkt wel uit het feit dat één op de vijf respondenten liever per e-mail zijn ontslag indient dan persoonlijk. Eén op de zeven zou per mail vragen om loonsverhoging en bijna een kwart zou dit medium gebruiken om te klagen over een collega.
Verbergen achter e-mail
Het lijkt erop dat mensen steeds meer geneigd zijn zich te verbergen achter de e-mail en zodoende direct contact proberen te vermijden. Steeds meer (vooral jonge) mensen gaan confrontaties het liefst digitaal aan . Maar opvallend genoeg geldt omgekeerd een andere moraal. Zo wil tweederde van de respondenten graag persoonlijk te horen krijgen dat er een loonsverhoging in het vat zit en willen vier op de tien belangrijk bedrijfsnieuws liever persoonlijk dan via de e-mail te horen krijgen.
Bron:Management Issues
Je kunt hier in Nederland je vraagtekens zetten bij een onderzoek wat in het VK is uitgevoerd natuurlijk.
Communicatie in Nederland
In Nederland lijkt het steeds meer gemeengoed maar niet te communiceren. En met niet communiceren bedoel ik hier veel tre emailen maar niets te zeggen.
HR en Recruitment
Dat word nog erger per segment en vakdiscipline. Het ergste is politiek, HR en recruitment. Daar word ongemeen niets en bijzonder incompetent gecommuniceerd als er al word gecommuniceerd.
email ter ondersteuning
Men vergeet vooral dat emailen een functioneel onderdeel moet zijn van communicatie en zeker geen hoofdbestanddeel. Wanneer men namelijk alleen gebruik maakt van email, gaat vaak en veel van 'nuance' verloren met alle gevolgen van dien.
Gebruik email dan ook ter ondersteuning of bevestiging en niet meer dan dat.
Het blijft gevaarlijk om zulke onderwerpen per mail te bespreken, aangezien er geen enkele vorm van emotie in gelegd kan worden. Zelfs bellen is hier naar mijn mening niet het geschikte medium voor.
Ellen
|
|
29
-
10
-
2013
|
20
:
56
uur
Echt de confrontatie aangaan per e-mail lijkt me niet verstandig. Woorden op schrift komen anders over dan gesproken woorden. Er kan veel sneller miscommunicatie ontstaan tussen verzender en ontvanger.
Maar...
Sommige dingen lijken me juist goed om per mail te doen. Zoals in het artikel het genoemde ontslag. Dit, omdat het daarmee ook direct 'zwart op wit' vaststaat.
Anders zou je het eerst mondeling moeten bespreken en dan alsnog op papier zetten. E-mail is dan sneller en minder omslachtig.
Ook bij dossiervorming is e-mail een goed middel, al zou ik altijd eerst een gesprek aangaan en dan dit gesprek digitaal terugkoppelen.
Verontrustende ontwikkeling als we er de definitie m.b.t. communicatie nog maar eens bijhalen (volgens mij niet veranderd). Deze stelt dat:
8% van communicatie bepaald wordt door woorden
35% van communicatie bepaald wordt door intonatie (stem)
57% van communicatie bepaald wordt door lichaamstaal
Wanneer we ons dus inderdaad beperken tot online communiceren dan gebruiken we dus nog maar 8%. Niet zo vreemd al die misverstanden (zakelijk & privé!)
Praktische (ervarings)tip! In geval van enige twijfel, misverstand en/of frustratie: pak de telefoon!