25 oktober 2013 -
Een meerderheid van de CEO’s wereldwijd is bereid om consumenten te betrekken bij de ontwikkeling van zakelijke strategieën. Eén op drie zegt tegelijkertijd echter bang te zijn dat het bestuur geen echte voeling meer heeft met de consument. Dat is de conclusie van een onderzoek van het IBM Institute for Business Value onder meer dan 4.000 directieleden in ruim 70 landen. Express.be vat samen.
De onderzoekers stelden vast dat 60 procent van de chief executives van plan is om in de loop van de volgende drie tot vijf jaar consumenten rechtstreeks te betrekken bij nieuwe ontwikkelingen. Op dit ogenblik zou 43 procent van de chief executives dit naar eigen zeggen al doen. Zinvol, want bedrijven die met consumenten samenwerken hebben 54 procent meer kans op betere prestaties. "Bedrijven schakelen steeds meer over naar open, collaboratieve en interactieve modellen," zegt Bridget van Kralingen, vice-president van IBM Global Business Services. "Er worden steeds meer muren afgebroken om consumenten de kans te bieden zich actief te engageren bij het uitbouwen van zakelijke modellen en strategieën."
Consument betrekken
Volgens de respondenten heeft alleen de raad van bestuur nog een grotere invloed dan de consumenten. Pas daarna volgen het operationeel management en de algemene bedrijfsstrategie. Vooral digitale kanalen worden naar voor geschoven als platformen om de consument bij de toekomststrategie van de onderneming te betrekken. Bovendien wordt opgemerkt dat het noodzakelijk zal zijn om fysieke en digitale kanalen te integreren. Wel waarschuwt 54 procent dat de consument als individu moet worden benaderd en niet als categorie of marktsegment.
Bron:Express.be