25 oktober 2013 -
Onderzoeksbureau Gartner voorspelt dat in 2017 de helft van de werkgevers vereist dat medewerkers hun eigen apparaat gebruiken voor werkdoeleinden. De Bring Your Own Device (BYOD)-trend zal alleen nog maar toenemen in de komende jaren. Hoewel dit medewerkers veel vrijheid biedt als het gaat om het gebruiken van apparaten die aan hun eigen behoeften en voorkeuren voldoen, kan het ook de samenwerking beperken.
Dit stelt Filip Cogghe, Senior Accountmanager Benelux bij NEC Display Solutions, die onderstaande tekst schreef.
Delen van informatie
Wanneer er een overvloed is aan verschillende apparaten, platformen en software, dienen documenten te worden omgezet of geformatteerd voordat ze gedeeld kunnen worden. Hierdoor wordt het delen van informatie tussen collega’s onnodig gecompliceerd. Dit heeft vooral een negatief effect op bijeenkomsten zoals presentaties, vergaderingen en trainingen. Het succes van een bijeenkomst hangt veelal af van de participatie van medewerkers.
Kosten beheersen
Er wordt vaak voor BYOD gekozen vanwege kosten-efficiëntie. Maar hier wordt juist afbreuk aan gedaan als medewerkers niet op een eenvoudige wijze gegevens met elkaar kunnen uitwisselen. Bedrijven zullen stil moeten staan bij het feit dat al die verschillende apparaten, platformen en software niet automatisch met elkaar kunnen communiceren. Er dient van tevoren te worden nagedacht of BYOD binnen de huidige infrastructuur gaat werken, zonder dat dit ten koste gaat van de samenwerking tussen medewerkers en daarmee ten koste van waardevolle tijd gaat.
BYOD-beleidsregels
Het onlangs verschenen artikel ‘Generatie Y verzet zich tegen BYOD-beleid’ laat bovendien zien dat 57 procent van de Nederlandse werknemers BYOD-beleidsregels zouden overtreden. Dit beleid zou er juist voor moeten zorgen dat medewerkers op een eenvoudige en veilige wijze op hun eigen apparaten kunnen samenwerken. Medewerkers willen bijvoorbeeld hun eigen diensten kunnen gebruiken voor de opslag en het delen van documenten. Hierbij lopen bedrijven het risico dat hun bedrijfsinformatie onveilig of moeilijk terug te vinden is. Om de problemen die met dit soort taferelen gepaard gaan te vermijden, dienen bedrijven medewerkers de juiste structuur voor BYOD te bieden in plaats van hen hierin te beperken.
Interactieve software
Er zijn verschillende interactieve software-oplossingen beschikbaar die apparaten zoals pc's, touchscreens, projectoren, tablets en smartphones met elkaar integreren via het internet. Dergelijke software maakt het namelijk mogelijk om eenvoudig, veilig en in real-time informatie te delen met collega’s. Daarnaast hebben medewerkers de mogelijkheid om bijvoorbeeld gedurende een presentatie direct te reageren en notities te maken. Dit komt de interactie tussen medewerkers ten goede, waardoor bijeenkomsten effectiever en creatiever zullen zijn.
Onderlinge interactie
De moderne werkplek is een veel dynamischere en flexibelere plaats dan ooit tevoren. Tijdens vergaderingen is het zelden één persoon die een presentatie geeft aan een groep collega's, zonder enige interactie of feedback te ontvangen. In plaats daarvan zijn nieuwe technologieën met een grote nadruk op samenwerking noodzakelijk om tot een grotere mate van betrokkenheid en participatie onder medewerkers te komen. Deze nieuwe en gevarieerde technologieën moeten bovendien met elkaar geïntegreerd kunnen worden, waardoor de interactie onderling verbeterd wordt in plaats van belemmerd. Bedrijven moeten hier goed over nadenken, wil een BYOD-implementatie succesvol zijn.
Niet alleen de bedrijven moeten hierover nadenken maar vooral ook de aanbieder van het product. Als leverancier van een interactieve overleg tool (Versnellingskamer software)zijn wij de laatste jaren steeds bezig om te zorgen dat applicaties op alle devices en browsers werken. Dat is de enige manier dat onderlinge interactie met eigen devices ook daadwerkelijk een groot succes wordt. Anders moet je als bedrijf zelf de omgeving en de devices regelen maar dan wil de generatie Y deze ook voor prive zaken gebruiken.
Met regelmaat, ook met schouder ophalen, belees ik dit soort artikelen, dan met name met het oog van een Sr. IT Professional.
Byod Haagsche Bluf
Haagse bluf een een goedje dat, hoe weinig er ook nog in het schaaltje zit, steeds weer toe blijft nemen in volume als men het opklopt.
Als het namelijk zo is dat generatie Y-genoten, wat men daar dan ook onder wil scharen, het IT beleid gaan bepalen door o.m. artikelen van dit soort teneur, dan heb ik goed nieuws voor hen.
'Its not going to happen!'
Elke CI(T)O zal u met plezier uitleggen dat het leuk is dat u wat roeptoeterd wat byod betreft, maar dat het nog steeds de policy van de organisatie is die beleid bepaald, niet een lid van die generatie Y.... hoe u het ook in artikeltjes roeptoeterd en propageert.
Common Sense
Het heeft niets te maken niet mee te willen in een 'ingezette beweging'. Het heeft alles te maken met gewoon 'Common Sense'. Iets wat heel veel roeptoetertjes klaarblijkelijk (nog) niet zo blijken te bezitten.
IT Vehikel
IT is een vehikel dat als materie u en mij op verschillende manieren het leven en werken makkelijker kan maken. Als materie kent IT wat eigenaardigheden waar +75% van u professionals zich helemaal niet eens van bewust blijkt.
Gaat u 'oneigenlijk' met dat vehikel om, dan kleven daar wat minder leuke kanten aan. Dure prijskaartjes namelijk. En laat dat aspect nu net zijn wat u probeert te voorkomen door het inzetten van IT. Als het goed is dan tenminste.
Byod en prijskaartjes
Over prijskaartjes gesproken. Wanneer u als professional niet goed begrijpt wat IT is, hoe je er eigenlijk tegen aan zou moeten kijken en zou moeten kunnen inzetten, dan krijg je voorspelbaar zeer dure prijskaartjes. Ik noem u even een paar oorzaken....
- Productie en omzet verlies
- Onderhoudskosten
- Beveiliging
- Schade door spionage
- Schade door diefstal van data
- Schade door diefstal van format en technologie
- Schade door niet conserveren van kennis en ervaring
Ik kan u een veelvoud opsommen van dit lijstje waar de werkelijke verliesposten op zullen treden voor uw organisatie bij het zomaar buigen voor die roeptoeters en roepen dat....
- Byod .... er is geen weg meer terug...
- Of u het wil of niet, Byod is de toemomst
- In 2017 meer dan de helft van de werkgevers van werknemers vereist dat zij eigen middelen gaan inzetten....
Ik ben als IT Pro nog steeds geen helder scenario of uitleg tegen gekomen waarom dit hele byod verhaal nu zo'n toegevoegde waarde zou hebben voor de organisatie.
Een veeltal aan anti, dat dan weer wel. De vraag uiteindelijk zal zijn of het allemaal zo'n vaart zal lopen als men even sec naar de toegevoegde waarde van het hele byod verhaal kijkt.
Ik denk het bijna niet. Maar dan nog, ik hoef de rekeningen van de extra kosten niet te betalen. En was dat nou precies niet wat we met IT proberen te voorkomen?
Femke
|
|
28
-
10
-
2013
|
08
:
39
uur
Volgens mij gaat IT al lang niet meer alleen om kosten besparing. In de snelheid en drukte van onze huidige maatschappij, zo wel in werk als prive, willen we nog steeds betrokken medewerkers die goed geinformeerd zijn en die makkelijk bij de nodige informatie kunnen. In het kader daarvan lijkt Byod me zeker een handige tool. Maar ja, daar zitten ook een hoop haken en ogen aan ja, op meerder fronten. Het is dus wat mij betreft ook niet iets wat maar zo de organisatie 'in gegooid' kan worden. Het vraagt om een goed overdachte beleidstructuur. Als een orgnisatie na denkt over/weet wat hij wil en de IT profs weten wat er kan en mogelijk is moet je volgens mij tot een mooie tool kunnen komen.