Nederland vierde in wereldwijde index werknemerskwaliteit
25 oktober 2013 -
Nederland neemt een vierde plaats in de wereldwijde index van werknemerskwaliteit, de Human Capital Index van het World Economic Forum en Mercer. Alleen Zwitserland, Finland en Singapore weten talent van werknemers beter te benutten. In totaal zijn 122 landen onderzocht.
Het World Economic Forum heeft in samenwerking met Mercer een lijst samengesteld van 122 landen die meer dan 90 procent van de wereldbevolking vertegenwoordigen. In het onderzoek is niet alleen gekeken hoe onderwijs en werkgelegenheid bijdragen aan de kwaliteit van werknemers. De index weegt ook factoren mee die te maken hebben met gezondheidszorg en de werkomgeving, zoals de infrastructuur, internettoegang en ondernemingsruimte. Op basis van 51 indicatoren is aan ieder land een score toebedeeld.
Nederlandse score
Op het gebied van onderwijs en werkgelegenheid neemt Nederland respectievelijk een zevende en achtste positie in. Op het gebied van gezondheid en welzijn een vierde plaats. Dat komt door relatief lage sterftecijfers en de kwaliteit van de gezondheidszorg. Ook op het gebied van de werkomgeving neemt Nederland een vierde positie in. Alle aspecten leiden tot en totaalscore, die Nederland een algehele vierde positie oplevert.
Menselijk kapitaal
Anne Schult, talent management expert bij Mercer: "Menselijk kapitaal, het inzetten en uitbouwen van talent, is minstens zo belangrijk om te groeien als bijvoorbeeld een goede grondstoffenvoorraad. Daarom is het erg belangrijk dat Nederland deze positie heeft. Het maakt ons land in potentie aantrekkelijker voor buitenlandse ondernemingen om zich te vestigen of een bijkantoor te openen." De index laat zien dat Nederland op de goede weg is, maar met name op het gebied van onderwijs en werkgelegenheid zijn er wel degelijk nog verbeteringen door te voeren. Schult: "Er zijn veertien landen in de wereld die beter in staat zijn talenten op de werkvloer te ontdekken en deze te laten ontplooien. Door managers hiertoe beter op te leiden weten we het talent beter te benutten."
Prima score, dat klopt. Alleen vraag ik me wel af of deze score niet te algemeen is. Hoe zit het met het benutten van talent in de technische sectoren? Daar waar waarschijnlijk de toekomst ligt. Hoe het ook zij, de factor human capital, wordt vaak onderbelicht. Er wordt vanuit gegaan dan goede werknemers toch wel te vinden zijn. Ook voor commerciële functies waar veel mensen in werkzaam zijn is het razend belangrijk de juiste persoon te 'creëren'. Iemand die daadwerkelijk het bedrijf of product op een juiste manier weet te presenteren en te 'verkopen'.