24 oktober 2013 -
Problemen rond het inhuurproces worden onder andere veroorzaakt doordat HR te weinig betrokken is bij de externe inhuur. 26 procent van de zzp’ers denkt dat dit de belangrijkste reden is. Dat blijkt uit onderzoek van FastFlex onder 617 zzp’ers. Een probleem waar zzp’ers bijvoorbeeld mee te maken krijgen is het feit dat opdrachtomschrijvingen van organisaties niet overeenkomen met de werkelijkheid. 66 procent van de zzp’ers zegt dit probleem te herkennen.
Daarnaast geeft 58 procent aan dat er bij de matching tussen zzp’er en opdrachtgever te weinig gekeken wordt naar bedrijfscultuur en bijna de helft zegt dat deze mismatch tot slechtere werkprestaties leidt.
Uit het onderzoek blijkt ook dat de taken waar HR gespecialiseerd in is, zoals matching van hard skills en soft skills, goede taakomschrijvingen en de match met de bedrijfscultuur, te weinig aan bod komen als het gaat om de inhuur van zzp’ers. Die taak is meestal belegd bij inkoopmedewerkers, die zich met name focussen op uurtarief en hard skills. Hierdoor zit niet altijd de juiste zzp’er op de juiste klus. Om de flexibele schil beter in te richten is samenwerking tussen HR en inkoop noodzakelijk.
Efficiëntere invulling flexibele schil
Jeroen Groothoff, Sales Manager bij FastFlex: "Zowel organisaties als zzp’ers hebben baat bij een efficiëntere invulling van de flexibele schil. Het is belangrijk dat HR-professionals daarom meer betrokken worden bij het externe inhuurproces. Zij hebben goed zicht op wat voor soort medewerkers, met welke expertise en ervaringen nodig zijn bij welke opdracht. Om HR en inkoop meer te laten samenwerken, hebben zij één centraal platform nodig waarmee ze eenvoudig in contact kunnen komen met zzp’ers en bovendien grip krijgen op het gehele inhuurproces. Op die manier krijgen zowel inkoopmedewerkers als HR-professionals inzicht in wat er leeft onder zzp’ers, waar zij behoefte aan hebben en wie er voor welke opdracht beschikbaar is. Wanneer HR en inkoop hun krachten bundelen, kunnen zij hun organisatie op de juiste manier klaarstomen voor de toekomst."
Erg interessant artikel, toch opmerkelijk dat HR een erg belangrijke rol heeft bij het werven van personeel, maar dat deze rol beperkt is wanneer het gaat om het aantrekken van extern personeel.
Nienke
|
|
25
-
10
-
2013
|
16
:
12
uur
Kan me inderdaad ook wel vinden in het artikel al denk ik wel dat de ''fout'' hiervan voornamelijk bij inkoop ligt. Ik denk dat zij samen met de business HR er buiten willen houden omdat ze niet de hele HR molen doorwillen.
@Niels
Denk dat je hier een goed punt hebt. Zodra er weer krapte ontstaat zal het lastiger zijn om goede mensen te vinden en zal de kennis en de kanalen vanuit de HR afdeling wellicht hard nodig zijn.
Het is inderdaad opvallend. Een slechte zaak omdat zeker niet elke zzp'er bij elke organisatie even goed tot zijn recht zal komen. Bij het beter matchen van soft skills en opdracht en opdrachtgever kan HR een belangrijke rol spelen. Daarnaast zou een goede samenwerking tussen HR en inkoop sowieso van belang zijn om de (flexibele) arbeidsschil van een organisatie goed in te richten en te managen.
In mijn ogen heeft het ook te maken met het feit dat er momenteel veel druk staat op tarieven en kosten van externe inhuur en de markt redelijk ruim is. Er zijn voldoende professionals die aangedragen worden vanuit de organisatie waardoor HR ook niet hoeft te ''zoeken'' naar kandidaten of de vraag extern uit hoeft te zetten. Als de markt aantrekt en de beschikbaarheid schaarser wordt zal HR wellicht weer meer betrokken worden aangezien ze dan ook echt nodig zijn in het proces.