Digitale tools zorgen voor beter bedrijfsresultaat
23 oktober 2013 -
Bedrijven die wereldwijd het meeste aan R&D spenderen hebben in 2013 totaal 638 miljard dollar uitgegeven aan innovatie. Dit betekent een stijging van 5,8 procent ten opzichte van 2012, een stijging die in lijn is met de groei over de pre-crisis periode (2002-2008). Europa loopt met een groei van 4,5 procent achter op Amerika (+8,5 procent) en Nederlandse bedrijven lopen in totaal met 2,8 procent terug.
India en China blijven sterk groeien met respectievelijk 95 procent en 34 procent groei. Dit blijkt uit de negende Global Innovation 1000 Study die Booz & Company jaarlijks uitvoert naar innovatietrends bij bedrijven die wereldwijd het meest aan innovatie besteden. Nieuw dit jaar in de studie is onderzoek naar besteding en gebruik van digitale tools. Bedrijven zetten deze steeds vaker in om effectiever te innoveren. Ondernemingen die veelvuldig gebruik maken van digitale tooling in hun innovatieproces blijken bovendien 77 procent meer kans te hebben om beter te presteren dan de concurrentie De grootste R&D spendeerders hebben er in 2013 8,6 procent van hun totale R&D-budget aan uitgegeven, of te wel 54 miljard dollar.
China voor het eerst een grootmacht in R&D
Op wereldschaal is de groei in R&D-uitgaven met 5,8 procent terug in lijn met de jaarlijkse groei over de pre-crisis periode 2002-2008. Na een sterke terugval in 2008 en een inhaalbeweging in de afgelopen twee jaar, ligt de jaarlijkse groei weer op koers. Voor het eerst sinds de start van de Global Innovation 1000 Study maakt China deel uit van de studie als aparte economische grootmacht. De innovatiebestedingen van grote bedrijven in China groeien al jaren sterk: 35 procent in 2013. Sinds 2008 zijn de innovatiebestedingen in China al verachtvoudigd. De uitgaven aan onderzoek & ontwikkeling van Chinese bedrijven als percentage van de omzet bedraagt dit jaar 3,2 procent en ligt daarmee hoger dan het doel van drie procent dat Europa zichzelf heeft gesteld. Innovatie in China is niet langer enkel een manier om productiviteitswinst te boeken, maar de aandacht spitst zich nu ook toe op complexere productontwikkeling en service-innovatie.
India groeit hard maar op kleine schaal
Ondertussen zijn Indiase bedrijven aan een inhaalbeweging bezig, met bijna een verdubbeling (+95 procent) van de innovatiebestedingen dit jaar ten opzichte van 2012. Toch is er nog een lange weg te gaan, want de Indiase bedrijven spenderen nog maar 1,6 procent van hun omzet aan innovatie, minder dan de helft van het wereldwijde gemiddelde van 3,6 procent. De belangrijkste oorzaak hiervan is dat Indiase bedrijven zich voornamelijk bezighouden met ‘frugal innovation’: het ontwerpen van producten met fundamenteel lagere productiekosten passend bij de lagere koopkracht in India, aldus Steven Pattheeuws, adviseur bij Booz & Company: "Daarnaast gaan steeds meer Indiase bedrijven in de ICT- en dienstensector partnerships aan om aan gezamenlijke service-innovatie te doen met hun internationale cliënten, waaronder Nederlandse partners."
Noord-Amerika versus Europa
Noord-Amerikaanse bedrijven geven dit jaar 248 miljard dollaruit aan R&D, wat een aanzienlijke groei van 8,5 procent betekent ten opzichte van 2012. Het R&D-budget van grote Europese ondernemingen groeide dit jaar met 4.5 procent ter waarde van $189 miljard. Nederlandse grote bedrijven geven dit jaar in totaal 3,8 miljard dollar uit aan R&D, 2.8 procent minder dan vorig jaar. Als deel van de omzet gaven ze dit jaar drie procent aan onderzoek & ontwikkeling, ten opzichte van 2.9 vorig jaar. Dit percentage is vrijwel gelijk aan het Europese gemiddelde van 3,11 procent: "De terughoudendheid van Nederlandse bedrijven om dit jaar iets minder in R&D te investeren is zeker ook te wijten aan de huidige economische situatie," aldus Pattheeuws.
Effectiviteit van innovatie is belangrijkste succesfactor
Het onderzoek van Booz &Company toont aan dat effectieve besteding van het R&D-budget een belangrijkere succesfactor is dan de omvang. De ondernemingen die door het bedrijfsleven als het meest innovatief worden gezien, boeken twintig procent meer omzetgroei, twee procent meer EBITDA-marge en 45 procent meer market cap dan de bedrijven die wereldwijd het meeste aan innovatie uitgeven. Zo wordt Apple wederom door de respondenten gezien als meest innovatieve bedrijf. De Amerikaanse onderneming besteedt dit jaar 3,4 miljard dollar aan innovatie, wat 2,2 procent van de omzet betekent, terwijl het wereldwijd op de 43ste plek staat van de zogenaamde big spenders.
Digitale tooling is definitief doorgebroken
Een opkomend fenomeen binnen corporate innovatie wereldwijd is het gebruik van digitale tooling. Toepassingen voor hogere productiviteit zoals computergestuurd design en projectmanagement zijn nu must-haves voor ieder bedrijf dat concurreert op innovatie. Recentere tools zijn het effectief gebruiken van big data, inbouwen van gebruikssensoren en het aanwenden van social voting om rechtstreeks contact met de eindgebruiker te vergemakkelijken. Deze zijn gericht op het verkrijgen van beter inzicht in klantbehoeften om aantrekkelijke producten te ontwikkelen en beginnen steeds meer hun waarde te bewijzen in verschillende bedrijfstakken. Van de onderzochte bedrijven die digitale tools veelvuldig inzetten bij innovatie blijkt 77 procent beter te presteren dan organisaties die er maar met mate gebruik van maken.