18 oktober 2013 -
Organisaties hebben inmiddels niet langer een specifieke manager die zich bezighoudt met sociale media nodig maar eerder aan een brede waaier sociaal intelligente medewerkers op junior en senior niveau. "Het terugschroeven van de rol van social media managers is een gevolg van het gewijzigd gebruik van sociale media binnen bedrijven," aldus Ryan Holmes, ceo van HootSuite, op 6Minutes.be.
De eerste opleidingen voor social media manager zijn een feit, maar het is de vraag of de functie over twee jaar, als de eerste lichting op de arbeidsmarkt komt, nog zal bestaan.
Social media banenmarkt
De social media banenmarkt heeft een terugval gekend, zo blijkt uit de gegevens van indeed.com. De groei van de functies met de titel ‘social media manager’ liep het afgelopen jaar met de helft terug. Dat betekent overigens niet dat de social media competenties overboord gegooid mogen worden.
De terugval komt door de wijziging in het gebruik van sociale media in bedrijven. Ze waren eerst het exclusieve domein van de digitaal expert, maar Twitter, Facebook en andere media worden steeds sterker de verantwoordelijkheid van iedereen. Alle kandidaten, op ieder niveau en iedere afdeling, moeten tegenwoordig vaardig zijn op het gebied van social media. Social media zijn dus in de meeste bedrijven geen randfenomeen meer, maar vormen het hart van de strategie. De verantwoordelijkheid voor de sociale media strategie toewijzen aan een specifieke persoon is dan ook niet langer logisch.
Klantenservice actief op social media
Klantenservice hebben social media al langer omarmd. Niet alleen uit liefde, maar vooral uit noodzaak. Meer dan de helft van de consumenten maakt gebruik van social media zoals Twitter en Facebook om bedrijven te confronteren met vragen en klachten, zo blijkt uit het Social Media Report 2012 van Nielsen. Daarnaast gaan verkooporganisaties steeds vaker Twitter, LinkedIn enzovoort inzetten voor zogenaamde ‘social selling’. Onderzoeksteams schakelen sociale media in bij de ontwikkeling van nieuwe producten en Logistiek doet er een beroep op om de toelevering te optimaliseren.
Social media training
Aangezien sociale media de zaak is van iedereen veronderstelt dit ook een adequate training. Het heeft een paar jaar geduurd voor het gebruik van e-mail in bedrijven in goede banen werd geleid. Het zal dus nog wat tijd kosten alvorens sociale media overal effectief ingezet worden.
Bron:6minutes.be
Dit kan prima in het portfolio van bijvoorbeeld een marketing manager of een marketing assistent. Er kan daarom beter binnen bedrijfskundige opleidingen een cursus of Master Social media management komen, in plaats van een aparte studie.
Een aparte social media manager lijkt mij ook overbodig. Ik vind het echter wel een goede zaak dat er binnenkort een lichting komt die getraind is in social media. Vandaag de dag worden er vaak stagiaires/studenten gebruikt, die er (naast prive gebruik) de ballen verstand van hebben.