zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven zoeken naar verantwoorde opvatting over economische groei

17 oktober 2013 - Wereldwijd zijn topbestuurders het erover eens dat het meten van invloed die bedrijven hebben op de omgeving waarin ze opereren nodig is om risico's beter te beheersen. Maar liefst 93 procent gelooft dat het tonen van impact van de bedrijfsvoering op werkgelegenheid, milieu en belastingen leidt tot betere beslissingen en een sterkere reputatie. Nu meten en tonen veel ondernemingen voornamelijk enkel hun financiële resultaten.

De conclusies zijn gepubliceerd in 'Measuring and managing total impact: a new language for business decisions'. Na een lange periode van economische bloei, gevolgd door een plots verval, zoeken veel organisaties naar een minder enge definitie van de begrippen winst en verlies. Het rapport spreekt over de term 'duurzaam gezonde groei' (good growth) - een meer inclusieve en verantwoorde opvatting over economische groei. "Het tijdperk van groei tegen elke prijs is voorbij," zegt Robert van der Laan, partner bij PwC en verantwoordelijk voor sustainability en integrated reporting. "Financiële verantwoording volstaat niet langer. De eenzijdige focus op winst maakt plaats voor een benadering waarbij de economische en sociale impact en de invloed op milieu en tax een rol spelen."



Meetinstrumenten
Het rapport is het resultaat van drie jaar samenwerking tussen ondernemingen en milieuspecialisten en sociaal- en macro-economen van PwC. Het rapport brengt niet alleen in kaart hoe organisaties hun totale impact zo objectief mogelijk kunnen meten, maar ook hoe ze meetresultaten kunnen gebruiken in hun besluitvormingsproces. Voor het onderzoek zijn 187 CEO's geïnterviewd, werkzaam bij bedrijven met een omzet tussen 100 miljoen en tien miljard dollar.
Minder dan een kwart van de 187 ondervraagde topbestuurders gebruikt informatie over de totale impact van hun bedrijfsvoering op de omgeving bij het nemen van besluiten. En minder dan vijftien procent rapporteert over de totale impact op de omgeving. Desondanks gelooft vier op de vijf ondervraagden dat een brede impactverantwoording waardevoller is dan de huidige conventionele wijze van verslaglegging. Zo helpt het hen naar eigen zeggen bij het identificeren van marktkansen.

Case
Het rapport illustreert de werking van total impact measurement aan de hand van een case over een drankenfabrikant. De beslissing van de fabrikant om gerst te importeren in Afrika in plaats van lokaal te verbouwen maakt de negatieve impact van het gebruik van water en land in Afrika kleiner, maar heeft een positieve impact op investeringen, levensonderhoud en de gemeenschap. "Als een onderneming bij elke beslissing zich afvraagt wat de impact en de neveneffecten zijn, komt dit de besluitvorming ten goede," aldus Van der Laan.

Meten, niet vertellen
De fundamentele stap die bedrijven nog lastig vinden, is het echt meten van impact in plaats van verhalen erover vertellen. "Daarvoor is een gemeenschappelijke taal, uitgedrukt in geld, nodig waarmee bijvoorbeeld beleggers verschillende ondernemingen kunnen vergelijken," zegt Van der Laan. Het rapport geeft hiertoe een aanzet. Naar aanleiding van de Natuurtop van staatsecretaris Sharon Dijksma afgelopen juni hebben grote Nederlandse ondernemingen een verklaring ondertekend om hiervoor methodieken uit te werken.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘Commissaris vindt maatschappelijke verwachtingen te hooggespannen’
 In vijf stappen een geslaagd MVO-beleid
 ‘Bedrijfsleven loopt achter qua duurzaamheid’
 Verslaglegging verantwoord ondernemen onvoldoende
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10