zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven verliezen personeel door te laag salaris

17 oktober 2013 - Eén op de vijf medewerkers die hun bedrijf vrijwillig verlaten, doen dat omdat zij het gevoel hebben onvoldoende te worden beloond en erkend voor het werk wat zij doen. Beloning wordt daarmee, tegen de tijdgeest in, een belangrijk aandachtspunt voor HR-managers.  Om bedrijven te helpen een juiste beloning voor medewerkers te bepalen, lanceert OfficeTeam jaarlijks een salarisgids.

"HR managers maken zich steeds meer zorgen over het verliezen van hun toptalenten. Dit komt doordat zij het lastig vinden goede mensen te vinden en er in de markt voor veelgevraagde functies een ‘war for talent’ aan de gang is. Daarnaast zien we vandaag de dag meer medewerkers vrijwillig wisselen van baan, dan drie jaar geleden. Een van de manieren om te voorkomen dat je deze medewerkers verliest, is door het aanbieden van een aantrekkelijke beloning. Dit hoeft zich niet persé te uiten in een hoger salaris, maar kan ook door secundaire arbeidsvoorwaarden te bieden, zoals flexibele werkuren, reiskostenvergoeding of een mobiele telefoon van de zaak," vertelt Stephan Renken, directeur bij Robert Half Nederland.



Kwart HR-managers gaat salarissen verhogen
Om bedrijven te helpen bij het aantrekken en behouden van topprofessionals, biedt OfficeTeam ieder jaar een salarisoverzicht voor administratief en ondersteunend personeel. Naast specifieke salaristabellen voor verschillende functies, worden er ook algemene salaristrends benoemd. Zo geeft een ruime meerderheid (72 procent) van de HR-managers aan dat zij de salarissen ongewijzigd laten en geeft bijna een kwart (24 procent) aan salarissen te verhogen. Dit is een positief signaal; er worden nauwelijks salarissen verlaagd voor nieuwe werknemers op een bepaalde functie. Het bieden van een goed beloningspakket is vooral belangrijk voor kandidaten in veelgevraagde functies. HR-managers hebben vooral moeite met het vinden van gekwalificeerde professionals op het gebied van customer service, secretaresses/office managers of logistiek medewerkers.

Aantrekkelijke belonging kan vrijwillig personeelsverloop beperken
Bijna driekwart (71 procent) van de HR-managers is bezorgd dat hun beste administratieve en ondersteunende professionals kiezen voor een uitdaging bij een ander bedrijf. Een derde (32 procent) van de HR-managers constateert op dit moment een hoger vrijwillig personeelsverloop dan drie jaar geleden. Eén op de vijf medewerkers die vrijwillig opstapt, verlaat het bedrijf omdat zij vinden dat zij onvoldoende beloond of erkend worden.
Stephan Renken: "De huidige economische situatie heeft twee bijna tegengestelde gevolgen voor de arbeidsmarkt. Aan de ene kant zien we dat veel werknemers blijven zitten waar ze zitten, omdat een nieuwe baan vaak ook meer onzekerheid betekent. Aan de andere kant zien we dat er meer van medewerkers wordt verwacht en zij daar graag voldoende voor beloond willen worden. Daarom is het belangrijk dat bedrijven goed opletten bij het bepalen van salarissen - investeren in een hoger salaris voor het huidige personeel kost minder dan het werven en inwerken van een nieuwe medewerker. In onze salarisgids geven wij een aantal tips hoe bedrijven hun goede medewerkers kunnen behouden."

Kansen voor kandidaten
HR-managers geven aan dat zij het lastig vinden gekwalificeerde kandidaten te vinden voor specifieke functies. Zij hechten bij de zoektocht naar goede administratieve professionals veel waarde aan een aantal belangrijke vaardigheden, zoals talenkennis, sectorkennis en een commerciële en resultaatgerichte houding. Daarnaast zijn ‘soft skills’ een cruciale factor: bedrijven verwachten een intensieve, constructieve samenwerking  van hun medewerkers. Wanneer een kandidaat veel van deze belangrijke vaardigheden in huis heeft, versterkt dit zijn positie op de arbeidsmarkt en geeft dit een goede onderhandelingspositie over de beloning bij een aanbod voor een baan.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Waardering belangrijker dan salaris
 Salaris inleveren allang geen uitzondering meer
 Betrokkenheid bij goed werkgeverschap ongekend hoog
 Loonstrook kampt met een imagoprobleem
 
 
reacties
 
coos werkeloos  |   | 
24-11-2013
 | 
08:52 uur
laten ze eerst eens ophouden met de functie eisen van mbo naar hbo+/universiteit te brengen en laten we nu eens en voor altijd die achterlijke brief selectie procedure afschaffen.
Managers in nederland u klaagt steen bij been terwijl jullie het probleem zijn er zijn genoeg werknemers die de juiste kwalificaties hebben maar niet door jullie brief selectie procedure heen komen omdat zij niet liegen, jullie procedure zorgt er voor dat die type mensen die wel weten wat ze doen niet in aanmerking komen voor de baan,terwijl de CV als je die uberhaupt leest boekdelen en meer uitleg bied dan die eerste brief/motivatie.
iedereen kan in die brief dingen neer zetten die jullie aanspreekt maar levert je dan niet de juiste persoon voor de baan, ik heb vaak genoeg gezien dat mensen logen in hun brief en zelfs op hun CV om het beter te laten lijken dan het in werkelijkheid is, lees de CV en hamer niet op een procedure die niet werkt.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10