15 oktober 2013 -
Nederlandse werknemers brengen meer dan 33,5 uur per jaar in de toiletruimte van het bedrijf door, dat zijn maar liefst vier werkdagen. Zo blijkt uit een wereldwijd onderzoek naar hygiëne in kantooromgevingen onder 6.000 kantoormedewerkers. Nu het griepseizoen nadert, brengt Initial de onderzoeksresultaten onder de aandacht van werknemers en werkgevers. Dit om ze bewust te maken van de risico’s van het verspreiden van bacteriën en virussen op de werkvloer.
Maar liefst een vierde (25,1 procent) van de Nederlandse werknemers vindt de hygiëne omstandigheden op hun werk beneden peil. Meer dan een vierde (26,9 procent) geeft aan meer tevreden te zijn over hun werk zolang ze op goede hygiëne kunnen vertrouwen. Veel werknemers zijn ook bereid hier zelf een steentje aan bij te dragen en 36,4 procent vindt ook dat het hun eigen verantwoordelijkheid is hun werkplek zo hygiënisch mogelijk te houden.
Handen wassen
Opvallend is dat meer dan een derde (38,4 procent) van de Nederlandse ondervraagde werknemers (503) toegeeft niet altijd zijn handen te wassen na een toiletbezoek. Werkgevers spelen hierin een belangrijke rol door te voorzien in goede hygiënische faciliteiten op kantoor. Ook bleek dat bijna één op de zeven (14,9 procent) werknemers in het toilet zijn mobiele telefoon gebruikt om op internet te surfen tijdens een sanitaire stop. Eén op de 30 (3,4 procent) werknemers zegt zelfs kranten en magazines te lezen op het toilet, wat de kans op verspreiding van ziektekiemen en bacteriën op de werkplek aanzienlijk vergroot.
Mannen en vrouwen
Meer specifieke resultaten van het onderzoek laten zien dat er ook een verschil is tussen de gewoontes van mannen en vrouwen. Een op de vijf mannen (21,2 procent) geeft toe dat ze hun mobiel gebruiken op het toilet tegenover slechts een op de tien vrouwen (10,7 procent). Mannen surfen ook meer op het internet (6,4 procent versus 4,3 procent) en checken vaker social media (8,4 procent vs. 5,3 procent) op het toilet dan hun vrouwelijke collega’s.
Global Handwashing Day
"Vandaag is het Global Handwashing Day. Een goede herinnering voor ons om na te denken over onze eigen hygiënische gewoontes. We vergeten soms te makkelijk wat het domino-effect kan zijn van onze dagelijkse handelingen," zegt Arjan Gundlach, Marketing Director Benelux van Initial. "Nu het griepseizoen weer aanbreekt moeten we meer zorg dragen voor goede handhygiëne en doen werkgevers er goed aan dit te faciliteren. Bijvoorbeeld door voldoende zeep, mogelijkheden om handen te drogen en desinfecterende producten te bieden in de toiletruimte. Het vraagt een kleine investering die een grote impact heeft voor de werktevredenheid, wat weer terug te zien is in de bedrijfsresultaten," aldus Gundlach.