11 oktober 2013 -
HR is slechts ten dele betrokken bij leantrajecten. 70 procent van de Nederlandse managers geeft aan dat HR niet of slechts bij onderdelen van leantrajecten betrokken is. Dit is opmerkelijk omdat het falen van lean in een op de drie gevallen wordt toegeschreven gebrek aan aandacht voor het menselijke aspect van lean. Dit constateert ISBW Opleiding & Training op basis van haar onderzoek naar de status van lean in Nederlandse organisaties.
36 procent van de respondenten geeft aan dat HR op dit moment alleen wordt ingeschakeld als er zich in het leantraject problemen met medewerkers voordoen.Zestien procent stelt vast dat HR alleen wordt geraadpleegd voor advies en achttien procent alleen bij de daadwerkelijke uitrol. Slechts 30 procent geeft aan dat HR betrokken is bij alle stappen in het leantraject.
Rol van HR
Over wat de rol van HR bij lean zou moeten zijn, zijn de meningen verdeeld. Een kwart vindt dat HR alleen bij de invoering betrokken moet zijn en een kwart vindt dat HR juist betrokken moet zijn bij de borging van lean in de organisatie. 28 procent vindt dat de rol van HR bij lean op basis van de behoefte per afdeling bepaald moet worden. Zes procent vindt de rol van HR bij lean in het geheel niet van belang.
Jos Kesseleer, innovatiemanager bij ISBW: "Het is vrij opmerkelijk dat managers in Nederland aangeven dat HR geen duidelijke rol speelt bij lean en dat HR die rol in hun ogen ook niet hoeft te spelen. Het menselijke aspect bij lean is juist erg belangrijk, zeker gezien het feit dat uit ons onderzoek blijkt dat onvoldoende aandacht voor medewerkers vaak het falen van lean veroorzaakt. In deze gevallen zou HR zich juist als partner van het lijnmanagement kunnen opstellen om die aandacht voor het menselijke aspect te faciliteren. Het gebrek aan behoefte aan betrokkenheid van HR in deze trajecten laat zien dat HR zich onvoldoende presenteert als cruciale schakel in het succes van lean. Gebrek aan kennis over lean en handvatten om die positie op te eisen kunnen daarvan de oorzaak zijn."
Hoe wordt je immers succesvol met Lean? Allereerst betekent dit een gedragsverandering. Met als resultaat effectievere processen door een effectievere organisatiecultuur.
Het werken aan die organisatiecultuur is toch bij uitstek ook iets van HR?
Alleen bij het uitvoeren van een eerste pilot zie je nog wel dat de rol van HR nog wat kleiner is. Bij organisatiebrede inzet van Lean kun je hier echter niet meer omheen.
Misschien zou je je twee dingen af kunnen vragen wanneer je een blik op dit artikel werpt.
Leg eerst eens uit wat u bedoeld met lean? Niet iedereen is namelijk op de hoogte van wat lean is en wat het beoogt.
De tweede is, met de kennis en ervaring die ik van het huidige HR heb..... HR is vooral... vrijwel NERGENS bij betrokken en VOORAL een eilandje op zich die..... tja.... er werkelijk toe doet?
Dan kunt u wel aannemen dat HR een toegevoegde waarde heeft voor 'lean' en vv, maar wat wilt u nu? Een zwarte piet ergens neer leggen of misschien bereiken dat 'lean' als concept een hoger rendement zou weten te behalen na succesvolle implementatie?
Zoals ik al zei.... Leg eens uit wat lean is. Professionals hebben doorgaans een grote hekel zelf zaken te moeten opzoeken en extraheren. Daar hebben of nemen ze gewoonweg de tijd niet voor.
Stel u vervolgens de vraag hoe u lean neer wil zetten in 'any' organisatie en wat u beoogt. Als dat namelijk al niet uit uw artikel naar voren komt, verwacht er dan geen constructieve feedback op.
@Philip van Londen
Als er ergens al een valkuil is die door velen voor zichzelf werd gegraven.... dan is het'Aannemen dat ...' en acteren vanuit die aanname. Wat u zegt zou zomaar waar kunnen zijn, maar net zo onwaar. En wanneer u er naast zit.... wat denkt u dan? Dat het dan allemaal vanzelf zal gaan?