‘Cyberslacking’ - geen kinderspel voor bedrijfsnetwerken
10 oktober 2013 -
Bedrijven kijken al tijden smachtend uit naar sneller breedband internet om hun productiviteit en groei te verhogen. Super snel internet speelt een belangrijke rol bij de evolutie van ondernemingen zoals we die kennen, omdat het flexibel werken vanuit de hele wereld mogelijk maakt. Dit is natuurlijk niets nieuws onder de zon, maar we moeten wel rekening houden met de impact die hoge internetsnelheden hebben op het personeel van de toekomst.
Wanneer super snel internet een standaardkwestie begint te worden op de werkvloer, ziet een nieuwe generatie van werknemers hun kantoor als de beste plek om op het internet te surfen, online video’s te kijken en te gamen. Deze mensen worden ook wel ‘Cyberslackers’ genoemd. Dit stelt Rob Wilts, regiodirecteur Nederland en Nordics bij Ciena.
Operatoruitdagingen
Het plan van Google om een console voor Android te ontwikkelen als aanvulling op de komst van Playstation 4 en Xbox One zal de populariteit van gamen alleen maar doen stijgen en de consolemarkt versterken. Activision maakte begin dit jaar bekend dat zijn Call of Duty Black Ops 2 maar liefst 427 miljoen speeluren heeft geregistreerd in de multiplayer suite van het spel. Dat staat gelijk aan 254.167 weken of 48.712 jaar van aaneengesloten gamen. Deze aantallen werden bereikt op wat binnenkort verouderde consoles zullen zijn. Wie weet welke aantallen worden behaald met spellen zoals Battlefield 4 (bedoeld voor de Playstation 4 en Xbox One), die gemaakt zijn om 64 spelers op 60FPS (frames per seconde) te ondersteunen.
De mogelijkheid om 32 tegen 32 spelers aan te bieden binnen een spel is nog nooit eerder voorgekomen op een console en geeft duidelijk aan wat het huidige volume is van online gamen. En het belooft natuurlijk heel wat voor de toekomst. Het geeft ook inzicht in de uitdagingen waar operators op dit moment mee te maken hebben. Zij zijn allemaal aan het investeren in een toekomstbestendig netwerk. Netwerken moeten verkeer met hoge prioriteit kunnen scheiden van verkeer met lage prioriteit, waardoor ze zich dynamisch, on-demand en in real-time kunnen aanpassen, zodat ze kunnen blijven voldoen aan de verwachtingen van de veeleisende gamers van de 21e eeuw.
Gamen op de werkvloer
Hoewel gamen op een console zeldzaam is binnen een werkomgeving, en sowieso niet onopgemerkt kan blijven voor leidinggevenden, lijkt het er toch op dat gaming en andere ontspannende activiteiten zich langzaamaan richting de kantooromgeving verplaatsen. Zo wordt het in Nederland bijvoorbeeld steeds normaler gevonden om EK- en WK-voetbalwedstrijden onder werktijd te kijken en blijkt het zelfs goed te zijn voor de productiviteit. Het gebruik van bedrijfsmiddelen door "cyberslackende" werknemers trekt steeds meer bedrijfsbandbreedte en vertraagt het netwerk. In een poging om dit te kunnen controleren, benutten Amerikaanse bedrijven de kracht van online gaming om geen spelbreker te zijn voor hun werknemers. Gaming kan namelijk het concentratievermogen en het geheugen van werknemers verbeteren.
Digitale werknemers
Het is vanzelfsprekend dat werkgevers de verwachtingen van hun nieuwe werknemers, die zijn opgegroeid in het digitale tijdperk, moeten omarmen om te voorkomen dat zij goed personeel verliezen aan flexibelere bedrijven. Dit idee wordt versterkt door talloze onderzoeken die wijzen op het belang van regelmatige pauzes op het werk en de positieve invloed die dit heeft op zowel productiviteit als efficiëntie. De resultaten van een studie uit 2012 wijzen uit dat minstens 64 procent van werknemers websites bezoeken die niet werk-gerelateerd zijn. Andere uitkomsten wijzen erop dat alleen al de sociale media werkgevers in de Verenigde Staten 650 miljard dollar kost aan verloren productiviteit. Dat is gemiddeld 4.452 dollar per werkgever. Of het nou aangemoedigd wordt door werkgevers of niet, de opkomst van cyberslacking zorgt voor meer druk bij bedrijven om ervoor te zorgen dat hun netwerken niet overbelast raken door al dat online vrijetijdsverkeer.
Breedbandverbinding op het werk
Door de fundamentele verandering die plaatsvindt in de manier waarop mensen hun breedbandverbinding op werk gebruiken door online gaming of andere privé-activiteiten, wordt cyberslacking een modewoord dat op de agenda’s van alle IT-managers komt te staan. Hoewel de meerderheid van bedrijfsnetwerken op dit moment het gaming-gerelateerde verkeer nog aankan, zal continue groei, samen met dingen als het streamen van live sport, een verhoogde druk uitoefenen op alle onderdelen van de infrastructuur van een organisatie en uiteindelijk IT managers dwingen om er iets mee te doen in hun langetermijn planning voor netwerkevolutie.
Bedrijven hebben weinig andere keus dan de gevolgen van cyberslacking serieus te nemen. Om de problemen voor te zijn moeten operators en bedrijven investeren in nieuwe, toekomstbestendige, schaalbare oplossingen om te kunnen omgaan met de dreigende stijgende vraag naar bandbreedte door personeel.