Grote verschillen bemiddelbaarheid en baanzoekduur tussen sectoren
9 oktober 2013 -
Werknemers in de ICT sector zijn het best bemiddelbaar op de arbeidsmarkt. Werknemers in het Onderwijs en in de Maatschappelijke Dienstverlening zijn het minst courant. Verder blijkt dat werknemers uit de non-profit sector over het algemeen moeilijk bemiddelbaar zijn, mede ingegeven door de hogere gemiddelde leeftijd. Het is belangrijk dat de juiste sectoren de focus krijgen nu minister Asscher met sectorplannen de werkloosheid wil aanpakken.
De bemiddelbaarheid van werknemers binnen een sector blijkt uit arbeidsmarktanalyses in opdracht van arbeidsmarktwaarde-online.nl.
Gemiddelde zoektocht duurt zeven maanden
Op basis van individuele kenmerken als functie, leeftijdsopbouw en mobiliteit is per sector in kaart gebracht hoe werknemers scoren op indicatoren als arbeidsmarktwaarde (bemiddelbaarheid) en verwachte zoekduur voor personen die vanuit hun werkende situatie in een sector, op zoek moeten naar een nieuwe baan. De gemiddelde bemiddelbaarheid in Nederland ligt op 56 (score ligt tussen 0 en 100), met een verwachte baanzoekduur van ruim zeven maanden. Wanneer wordt gekeken naar scores op sectorniveau komen duidelijke verschillen naar voren. Zo heeft een werknemer in de Onderhoud, installatie en reparatiebranche een gemiddelde baanzoekduur van vier maanden tegenover tien maanden voor een persoon werkzaam in de sector Maatschappelijke Dienstverlening.
Kans op werk
Informatie over courantheid en baanzoekduur kan helpen bij het prioriteren van de sectorplannen van Minister Asscher die vanaf 1 oktober kunnen worden ingediend. "De courantheid van een sector is de optelsom van de arbeidsmarktwaarde van functiegroepen binnen deze sector. Deze verschilt sterk tussen sectoren onderling, maar ook binnen een sector", zegt Geert-Jan Waasdorp. Directeur Intelligence Group. "Bij de prioritering in de sectorplannen van Asscher is het verstandig om niet alleen rekening te houden met de beste plannen, maar vooral met de sectoren die het meest nodig hebben, zoals Zorg & Welzijn. De kans op werk binnen deze groep is bijna twee keer zo klein als voor iemand uit de bouwsector."
Non-profit scoort slecht
Werknemers in de non-profit sector scoren over het algemeen lager dan gemiddeld op bemiddelbaarheid en verwachte zoekduur. Van de 31 onderzochte sectoren behalen het Onderwijs en de Maatschappelijke Dienstverlening de laagste score. Positieve uitzondering is Defensie met een 12e plek. Binnen de profit sector Beveiliging en de Toeristische branche zijn werknemers gemiddeld genomen minder courant met een score van onder de 50.
Bemiddelbaarheid werknemers bepaalt courantheid sector
Wat veroorzaakt de verschillen tussen de sectoren? Een belangrijke verklaring is de samenstelling van de sector naar beroepsgroep. Over het algemeen geldt: hoe krapper een groep op de arbeidsmarkt, hoe beter bemiddelbaar. De sociaal-maatschappelijke hoek kent bijvoorbeeld juist overschotten terwijl er momenteel krapte heerst in een flink gedeelte van de ICT- en technische beroepsgroepen. Dit verklaart voor een deel de relatief gunstige scores van de Automatisering- en Onderhoud, installatie & reparatiesector waar deze beroepen meer voorkomen. Verder heeft ook de gemiddelde leeftijd binnen een sector invloed. Dit verklaart voor een deel de lagere score van de overheidssector, waar de gemiddelde leeftijd hoger ligt.