Mobile marketing minder experimenteel en meer gericht op resultaat
9 oktober 2013 -
De groei in de bestedingen aan mobile marketing zet onverminderd door. Mobile wordt steeds meer een instrument voor het realiseren van directe verkoop. Versterken van naamsbekendheid neemt af in belang. Dit blijkt uit onderzoek dat Mobilemarketing.nl in samenwerking met Velti heeft uitgevoerd onder de Top 500 adverteerders in Nederland.
Het onderzoek laat zien dat mobile marketing in hoog tempo een standaard onderdeel aan het worden is van de marketingmix. 86 procent van de respondenten (vorig jaar: 77 procent) spreekt de verwachting uit in de toekomst mobile marketing te zullen gaan inzetten. Slechts een procent (in 2012 was dit nog vier procent) geeft aan dit niet te doen, terwijl de overige dertien procent het nog niet weet.
Tegelijk geven de respondenten aan dat de mobile marketing budgetten de komende twee jaar flink gaan stijgen. 69 procent van de adverteerders verwacht een stijging van het mobile marketing budget. Bij 28 procent gaat het zelfs om een stijging in de uitgaven met meer dan 50 procent.
Mobile in marketingmix?
In het onderzoek is tevens gekeken naar de mate waarin mobile wordt geïntegreerd in de marketingmix. Werd mobile marketing een aantal jaar geleden nog vooral experimenteel (op ad-hoc basis) ingezet, op dit moment is dat nog maar bij veertien procent het geval. Daarentegen zegt 68 procent van de respondenten mobile marketing te integreren in de marketing mix.
Opvallend is de verschuiving in doelstellingen voor de inzet van mobile. Was versterken van merkbekendheid in het verleden voor 45 procent de belangrijkste doelstelling, dit jaar is dat nog 34 procent. Tegelijk doet zich een sterke stijging voor waar het gaat om het stimuleren van directe verkoop. Noemde vorig jaar 51 procent directe verkoop als doelstelling, inmiddels ligt dit op 63 procent. Ook ‘ondersteunen van promoties’ wint aan belang als doelstelling(49 procent). Weinig bedrijven gebruiken mobile om zicht te onderscheiden van concurrentie (negen procent) of als crm-instrument (elf procent).
Van apps naar mobiele website
Gaven adverteerders vorig jaar nog aan dat apps het meest populaire mobile marketing instrument zouden worden, dit jaar is de focus meer bij de mobile (vriendelijke) websites komen te liggen. De inzet van augmented reality is op zijn retour, evenals de inzet van QR codes. Dit terwijl inzet van sms in het marketingproces overeind blijft. Ondanks dat veel high-end smartphones tegenwoordig NFC hebben, speelt dit nog een zeer beperkte rol in mobile marketing. Wel verwachten adverteerders dat NFC in de toekomst belangrijk kan worden voor mobile marketing.
Volwassen
Richard Otto (MobileMarketing.nl): "De inzet van mobile marketing wordt volwassener. Mobiel wordt steeds vaker in de marketingmix geïntegreerd, tools met een onduidelijke ROI of een vaak beperkte toegevoegde waarde, zoals Augmented Reality en QR, worden minder ingezet. Adverteerders gaan minder voor experimentele mobile projecten gericht op branding en meer voor resultaatgerichte activiteiten in een sluitende combinatie met andere media."
Slimme mobiele devices
Rogier van den Heuvel, VP Benelux & Nordics, Velti: "De ongekende snelle groei van 'slimme' mobile devices heeft de wereld waarin we leven totaal getransformeerd. Deze transformatie zorgt ervoor dat marketeers op een persoonlijke, snelle en makkelijke manier met klanten of potentiële klanten kunnen communiceren. Deze (mobiele) communicatie kan gericht zijn op het geven van informatie, notificaties, bevestigingen, klantenservice, order- en leverstatus, het sturen op conversie, location based info en aanbiedingen maar ook op het opzetten of verbeteren van een loyaliteitsprogramma."