zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Anders vergaderen levert enorme efficiëncy-winst op

9 oktober 2013 - Onnodig vergaderen; het is een grote ergernis. In Nederland overleggen en praten we heel wat af. En niet altijd even constructief. Onderzoek wijst uit dat managers gemiddeld 40 procent van hun tijd besteden aan vergaderen. Het topmanagement zelfs meer dan 75 procent.  Dit kost op jaarbasis meer dan 60 miljard euro brutoloon, zo becijferde VergaderRendement. Anders vergaderen levert bedrijven namelijk veel tijdwinst op en bespaart kosten.

Voor een resultaatgerichte vergadering is meer nodig dan op tijd bijeen komen en de agenda afhandelen. In de praktijk blijken maar weinig vergaderingen te voldoen aan de meest elementaire criteria voor succes, met na afloop van de vergadering teleurgestelde en vermoeide deelnemers tot gevolg, om nog maar te zwijgen over de kosten en de verloren (werk-)uren.



Motiveren en inspireren
"Vergaderen moet juist motiveren, inspireren en tot actie leiden. Het kan korter en efficiënter. We pakken binnen ondernemingen niet alleen de vergadertechniek, maar de hele vergadercultuur aan en we kijken niet alleen naar de voorzitter, maar betrekken het complete team bij veranderingsprocessen," aldus algemeen directeur Sandor Harmens van VergaderRendement.

Daling vergadertijd en -kosten
De methode van het bedrijf levert organisaties een daling van twintig tot 30 procent van de vergadertijd op, plus een substantiële daling van de vergaderkosten. Harmens: "Veel bedrijven proberen op te boksen tegen de effecten van de economische tegenwind, en realiseren zich niet wat een winst er is te halen door een andere vergadercultuur in te voeren."
Een observatie en analyse van bestaande vergaderingen legt de zwakke plekken in de vergadercultuur van een bedrijf bloot, waarna VergaderRendement door middel van onder andere coachingsessies en het inrichten van online vergaderruimten –waar deelnemers hun vergaderstukken, notulen en actielijsten kunnen terugvinden– organisaties bij de hand neemt om resultaatgericht te vergaderen. De methodiek leent zich onder andere voor verkoopvergaderingen, OR-vergaderingen, Het Nieuwe Werken en politieke (raads-)vergaderingen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Drie oefeningen om de kern uit een discussie te destilleren
 De zeven geheimen van een goede vergadering
 Het nieuwe vergaderen
 Vergaderlocatie bepaalt sfeer en effectiviteit vergaderingen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10