9 oktober 2013 -
Met de inzet van sociale media vullen HR-professionals sneller vacatures in en besparen ze kosten. Bovendien zorgt een actief sociale media beleid over het algemeen voor positieve aandacht, wat goed is voor het imago van een organisatie. Online sociale netwerken vergroten de betrokkenheid van medewerkers en bevorderen kennisdeling. Deze conclusies trekt ADP in het whitepaper ‘Social Media voor HR-Professionals in Nederland’.
Ruim de helft van de HR-professionals (56 procent) vindt sociale media de komende twee jaar het belangrijkste kanaal om nieuw personeel te werven. Bij werkgevers is dit aandeel nog hoger: bijna twee derde van de Nederlandse werkgevers (63 procent) geeft aan dat sociale media als recruitmentkanaal prioriteit heeft in 2013. Werkzoekenden plukken hiervan de vruchten. Bijna een derde van de werkzoekenden die sociale media gebruikt, is wel eens benaderd door een werkgever. Een meerderheid hiervan (53 procent) heeft de baan ook gekregen. Dit blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau Intelligence Group, die zijn medewerking heeft verleend aan het whitepaper van ADP.
HR-beleid
ADP stelt in zijn whitepaper dat de meerderheid van de HR-professionals (53 procent) sociale media integreren in hun HR-beleid. Bijna de helft van de HR-professionals (47 procent) maakt hier nog geen gebruik van en een op de vijf (twintig procent) is ook niet van plan om dit op korte termijn te doen. Mogelijke oorzaken zijn koudwatervrees, privacygevoeligheid en gebrek aan relevante onderwerpen die zich lenen voor sociale media.
Werknemers als ambassadeur
HR-professionals verwachten dat sociale media de komende jaren een belangrijke bijdrage leveren aan het delen van kennis en vergroten van de betrokkenheid van werknemers. Eigen werknemers weten als geen ander hoe het is om bij een organisatie te werken. ADP stelt in zijn whitepaper dat er daarom een zekere rol is weggelegd voor hen om nieuwe collega’s te werven. Er zijn bedrijven die dit al doen en vacatures slim en gericht verspreiden via het netwerk van de eigen werknemers. Door hieraan een beloning te koppelen, zorg je voor betrokken medewerkers en worden recruitmentdoelen behaald.
Delen van kennis
Ook het delen van kennis is met behulp van sociale media naar een hoger niveau te tillen. Dit kan door een eigen sociale media platform op te richten en werknemers te betrekken bij onderwerpen die spelen in de organisatie. ADP Nederland doet dit zelf via de ideeënbus ‘Best in Touch’ op het eigen intranet. Medewerkers van ADP houden via blogs op het intranet collega’s op de hoogte van hun projecten of vragen hen om feedback. Als collega’s de blog leuk vinden, kunnen ze dit zichtbaar maken door de blog te ‘liken’ of een opmerking te plaatsen. Medewerkers met de meeste likes ontvangen een beloning en een eervolle vermelding tijdens de kwartaalmeetings.
"De ideeënbus op het intranet is een transparante en interactieve manier om kennis te ontsluiten. Tegelijkertijd voelen medewerkers zich meer betrokken bij elkaars projecten en de organisatie," aldus Leon Vergnes, directeur van ADP Nederland. Het competitieve karakter van de ideeënbus heeft succes. Sinds de start van het programma zijn er 112 ideeën ingezonden en zijn er zes winnaars geweest. Bovendien heeft de organisatie vele goede ideeën doorgevoerd, waarvoor werknemers eerder geen platform hadden.
Online inhoud loont
Om positieve aandacht te krijgen via sociale media, moet een organisatie niet alleen zenden maar daadwerkelijk de interactie aangaan. De inhoud en het onderwerp van de dialoog zijn daarbij cruciaal. ADP stelt in zijn whitepaper dat werkgevers die weten voor wie en waarom zij interessant zijn, meer en sneller succes bereiken. Voorwaarde is wel dat deze organisaties relevante informatie bieden aan geïnteresseerden en ook daadwerkelijk reageren op vragen of opmerkingen. Sleutelfactoren daarin zijn het hebben van aandacht, voldoende capaciteit en toewijding. Want zonder dit leveren sociale media weinig tot niets op.
Werknemers verbinden en stimuleren om informatie met elkaar te delen zijn thema’s die de HR-professional niet vreemd zijn. Een belangrijke uitdaging voor HR-professionals is om het gebruik van sociale media voor HR-doeleinden te stimuleren binnen hun organisatie.
Erg interessant dat in de laatste 5 jaar feitelijk een heel nieuw extra wervingskanaal is ontstaan. Ook goed om te lezen dat steeds meer bedrijven social media integreren in hun HR strategie! ben erg benieuwd hoe de toekomstige wervingsacties via social media er uit gaan zien.
Zeker belangrijk voor een HR-professional om te kijken naar de functie en het resultaat van social media in de strategie voor werving.Nu is het inderdaad met name zenden en nog niet de interactie aangaan met online professionals ,die jouw bedrijf nu en straks helpen met een online en social business.Onderschat dit niet. Mee eens, dat HR social media niet alleen zal moeten inzetten voor werving,maar ook voor kennisdeling en betrokkenheid.
Social media kan moeilijk meer over het hoofd gezien worden, dus een begrijpelijke stap om dit ook te integreren in het HR-beleid en de hierop volgende werving en selectie. Echter blijft het belangrijk om niet blind te varen op social media, aangezien er makkelijk aan window dressing gedaan kan worden (door kandidaten).