'Ondernemingen begrijpen social media nog steeds niet'
8 oktober 2013 -
Onderzoek toont aan dat bedrijven en overheden met elkaar een jaarlijks potentieel van miljoenen euro"s aan verborgen social waarde hebben. Toch wordt social business nog steeds niet serieus genomen door managers en directie. Een tendens die goed merkbaar is wanneer de huidige vacatures onder de loep genomen worden. Het zijn vooral stageopdrachten die gekoppeld worden aan social business en social media. En dat is een gemiste kans voor het bedrijfsleven.
Dat concludeert strategisch adviseur en auteur Laura Hamer in het nieuwe boek ‘Like this, de route naar een geslaagde social media bedrijfsstrategie’. Het hoger management behoort over het algemeen niet tot de early adopters van social media. Daarom ondervinden ze veel moeite om de potentie en kansen van social media correct in te schatten. Hierdoor wordt de ontwikkeling van een gedegen socialmediastrategie zelden serieus genomen. Hamer: "Het is alsof u uw e-commerce strategie en webshop uitsluitend door studenten laat ontwikkelen. Ondenkbaar. Waarom dan een social media roadmap wel?"
Social Media Roadmap
Social media bestaan uit vele manieren van kijken en gebruiken. Mede daardoor tasten vele organisaties in het duister hoe te beginnen. Zeker in deze tijd willen bedrijven niet te veel met het organisatiekapitaal experimenteren. "Ze geven aan dat het ontbreken van een duidelijke strategie of een meetbaar verdienmodel het obstakel vormt voor het breed inzetten van social media," vult Hamer aan. Voor organisaties is het aanpoten en zien bij te blijven bij die sociale consumenten. "Het loont echter de moeite," licht ze verder toe. "De potentie van social media is echt wel goed te organiseren."
Een goede manier volgens de strategisch adviseur om hierop zicht en grip te krijgen is de Social Media Roadmap te volgen; een stappenplan dat inzicht biedt in het gebruik van social media.
Drie social business kansen
Uit onderzoek van McKinsey in verschillende bedrijfssectoren is gebleken dat social media ondernemingen de volgende drie kansen biedt:
- Een verhoging van de productiviteit van kenniswerkers van 20-25 procent.
- Beïnvloeding van circa 30 procent van de totale uitgaven van consumenten.
- Een jaarlijkse waardepotentie van tussen de 900 miljoen - 1,3 triljoen dollaar in de vier onderzochte sectoren.
Ook een opmerkelijke ontwikkeling dat de +1 van Google tegenwoordig de meeste waarde heeft om een goede weergave te hebben bij zoekresultaten. Social media wordt dus op elk aspect een belangrijke factor om in de gaten te houden als bedrijf.