zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'Ondernemingen begrijpen social media nog steeds niet'

8 oktober 2013 - Onderzoek toont aan dat bedrijven en overheden met elkaar een jaarlijks potentieel van miljoenen euro"s aan verborgen social waarde hebben. Toch wordt social business nog steeds niet serieus genomen door managers en directie. Een tendens die goed merkbaar is wanneer de huidige vacatures onder de loep genomen worden. Het zijn vooral stageopdrachten die gekoppeld worden aan social business en social media. En dat is een gemiste kans voor het bedrijfsleven.

Dat concludeert strategisch adviseur en auteur Laura Hamer in het nieuwe boek ‘Like this, de route naar een geslaagde social media bedrijfsstrategie’. Het hoger management behoort over het algemeen niet tot de early adopters van social media. Daarom ondervinden ze veel moeite om de potentie en kansen van social media correct in te schatten. Hierdoor wordt de ontwikkeling van een gedegen socialmediastrategie zelden serieus genomen. Hamer: "Het is alsof u uw e-commerce strategie en webshop uitsluitend door studenten laat ontwikkelen. Ondenkbaar. Waarom dan een social media roadmap wel?"



Social Media Roadmap
Social media bestaan uit vele manieren van kijken en gebruiken. Mede daardoor tasten vele organisaties in het duister hoe te beginnen. Zeker in deze tijd willen bedrijven niet te veel met het organisatiekapitaal experimenteren. "Ze geven aan dat het ontbreken van een duidelijke strategie of een meetbaar verdienmodel het obstakel vormt voor het breed inzetten van social media," vult Hamer aan. Voor organisaties is het aanpoten en zien bij te blijven bij die sociale consumenten. "Het loont echter de moeite," licht ze verder toe. "De potentie van social media is echt wel goed te organiseren."
Een goede manier volgens de strategisch adviseur om hierop zicht en grip te krijgen is de Social Media Roadmap te volgen; een stappenplan dat inzicht biedt in het gebruik van social media.

Drie social business kansen
Uit onderzoek van McKinsey in verschillende bedrijfssectoren is gebleken dat social media ondernemingen de volgende drie kansen biedt:
- Een verhoging van de productiviteit van kenniswerkers van 20-25 procent.
- Beïnvloeding van circa 30 procent van de totale uitgaven van consumenten.
- Een jaarlijkse waardepotentie van tussen de 900 miljoen -  1,3 triljoen dollaar in de vier onderzochte sectoren.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Goede IT-beveiliging heeft oog voor de business
 Social media op werkvloer: jurisprudentie groeit
 Beslissingen over Cloud & Social Business: betrek het gehele managementteam
 ‘Social media beleid organisaties niet op orde’
 
 
reacties
 
Jasper van Vugt  |   | 
8-10-2013
 | 
10:42 uur
Graag een link naar de Social Media Roadmap en naar het onderzoek van McKinsey. Dank!
Menno Both  |   | 
8-10-2013
 | 
11:37 uur
Interessant verhaal dat we in de praktijk maar al te vaak tegen komen.
E Laviere  |   | 
10-10-2013
 | 
11:13 uur
Ook een opmerkelijke ontwikkeling dat de +1 van Google tegenwoordig de meeste waarde heeft om een goede weergave te hebben bij zoekresultaten. Social media wordt dus op elk aspect een belangrijke factor om in de gaten te houden als bedrijf.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10