zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

HR mist steun van management bij strategische personeelsplanning

8 oktober 2013 - 90 procent van de HRM'ers vindt dat er niet kan worden gewacht met strategische personeelsplanning. Dat wordt vooral gekoppeld aan de employability van werknemers. De steun van het management wordt hierbij node gemist. Dat blijkt uit onderzoek door het Platform Over Personeelsplanning.

De inzetbaarheid van werknemers is voor 37 procent van de respondenten de redenen om je te verdiepen in strategische personeelsplanning. Vergrijzing komt met zeventien procent op een verre tweede plaats. Wettelijke veranderingen zoals de verhoging van de pensioenleeftijd of verandering van het ontslagrecht, zit daar met een krappe vijf procent nog weer een stuk onder.


Ondanks de veranderingen waarmee organisaties worden geconfronteerd, zegt acht procent van de respondenten dat strategische personeelsplanning kan wachten tot 2015. Twee procent meent dat de roerige afgelopen jaren hebben bewezen dat het niet mogelijk is om te plannen voor de lange termijn.

Alleen
HRM'ers hebben vaak het gevoel alleen te staan in hun gevoel van urgentie als het gaat om strategische personeelsplanning. Slechts een op de vijf (21,6 procent) van de respondenten zegt dat het managementteam hier grote prioriteit aan geeft. Bijna twee keer zo veel (39,7 procent) zeggen die prioriteit niet te zien in de top van het bedrijf.
Jacco van den Berg - bedrijfseconoom, oprichter van Van den Berg Training & Advies en auteur van het boek Overspoeld door schaarste - herkent veel van de uitkomsten van het onderzoek. Hij vreest dat HR soms een roepende in de woestijn is als het gaat om het belang van strategische personeelsplanning. "Weten deze HRM-ers hoe het MT en de lijnmanagers ‘er in zitten’? Voor hen regeert de waan van de dag en zijn de zorgen voor morgen. Zij sturen, de goeden daargelaten, meer op kwartaalcijfers en ze zijn te druk voor het ontwikkelen van een lange termijn perspectief."
De enige oplossing is samenwerking, stelt Van den Berg. "HR heeft de kennis en overview over de organisatie-onderdelen maar de input moet toch echt van de lijn komen. Stop dus met naar elkaar wijzen. Ga naast elkaar staan en werp een blik op de toekomst. Bepaal samen wat nu nodig is om klaar te zijn voor de alsmaar veranderende toekomst."

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tweederde van organisaties heeft strategisch recruitmentbeleid
 HR-professionals huiverig voor gebruik HR Analytics
 Recessie en vergrijzing maakt investeren in personeel noodzakelijk
 HR cruciaal voor succes
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
8-10-2013
 | 
09:03 uur
Ik weet niet onder welke HRMers dit onderzoek is gedaan, maar onze ervaring is juist omgekeerd. Terwijl het management schreeuwt om planning is personeelszaken druk met het uitbannen van kroketten uit de kantine en het bepalen van de kleur van de leasebakken.
Strategie? Dat gaat ze echt een beetje te ver.
Raar dus.
Marcel van der Loo  |   | 
8-10-2013
 | 
09:07 uur
Ik snap de gedachte wel, echter denk ik dat veel HR mensen niet in staat zijn om management te overtuigen van het nut en de noodzaak. Ik ben trouwens niet gewend dat HR mensen zo snel de oorzaak bij anderen neerleggen dan henzelf?
Kijk ook naar het eigen functioneren!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10