3 oktober 2013 -
E-HRM ontwikkelt zich in Nederland razendsnel. De meest recente cijfers van Raet laten een toename van 58 procent zien in het aantal transacties het afgelopen jaar. 25 procent van de HR-transacties – zoals vakantie-aanvragen, het indienen van declaraties en het voorbereiden van een functioneringsgesprek – vindt buiten kantooruren plaats en tien procent vanaf een mobiel toestel.
Bij e-HRM ligt de regie bij medewerkers en managers, omdat zij zelf bepalen wanneer en waar zij online hun HR-zaken regelen.
Raet baseert de cijfers op de transacties die plaatsvinden via haar e-HRM-portal Youforce. Het aantal zogenoemde self-service transacties binnen de portal is afgelopen jaar met 58 procent gestegen tot ruim tien miljoen. De toename onderstreept de trend dat steeds meer werknemers en werkgevers de meerwaarde zien van online, volledig wabbased HR-oplossingen die altijd en overal toegankelijk zijn. Raet verwacht dat dit alleen maar toe zal nemen, omdat werken steeds minder plaats- en tijdgebonden is en Bring Your Own Device in opmars is. Werkgevers faciliteren dit en werknemers verwachten dit ook, zeker de jongste generatie.
Besparing voor middelgrote onderneming: 300 duizend euro per jaar
E-HRM zorgt voor forse efficiencyvoordelen: organisaties die hun HR-gegevens online beschikbaar maken voor medewerkers en managers, kunnen tot 50 procent op hun administratiekosten besparen. Deze besparing loopt bij een gemiddelde organisatie op tot 300.000 euro per jaar en wordt behaald door de overgang van offline naar online. Er worden bijvoorbeeld geen papieren formulieren meer ingevuld door medewerkers die vervolgens door een administratieve kracht in een computersysteem moeten worden gezet. In plaats daarvan vult de medewerker formulieren direct zelf online in. Dat voorkomt dubbel werk, verkleint de foutmarge en maakt fouten eenvoudiger traceerbaar.
Cees van den Heijkant, CEO van Raet: "Alleen organisaties die gebruik maken van een HR-portal die volledig is ontwikkeld op basis van Software as a Service (SaaS) – en dus volledig webbased zijn – profiteren van deze kostenbesparing. Zij hebben altijd en overal toegang tot HR-gegevens met elk willekeurig apparaat." Organisaties die gebruik maken van een HR-portal hebben altijd toegang tot de laatste, meest up-to-date versie van de HR-software. Omdat de portal webbased is, worden updates namelijk centraal uitgevoerd, terwijl er bij client-server-technologie altijd ook een lokale update nodig is – met alle gevolgen van dien: een IT-afdeling die dit moet oppakken, een HR-systeem dat tijdelijk niet bereikbaar is en het risico van het verlies van data. "Ik ben er trots op dat wij de eerste Nederlandse leverancier zijn die al sinds 2006 volledig webbased is en daarmee dagelijks duizenden klanten op voorsprong brengt," aldus Van den Heijkant.