Klanttevredenheid IT-bedrijven stijgt tot recordhoogte
27 september 2013 -
Klanten van automatiseringsbedrijven zijn in de afgelopen tien jaar steeds positiever geworden. In 2004 en 2005 scoorde geen enkel IT-bedrijf een zeven in het onderzoek naar klanttevredenheid van Incompany, nu lukt dat twaalf IT-bedrijven en scoort de top drie boven een zevenenhalf. Vooral in 2013 gaan de scores zo snel omhoog dat de IT is uitgegroeid tot de beste branche voor klanten.
Dat blijkt uit het jaarlijkse Incompany 100-onderzoek onder 3.354 decision makers, dat dit jaar zijn tienjarig bestaan viert.
Grote progressie
De algehele progressie die zakelijke dienstverleners in de afgelopen tien jaar maakten, is groot. Het aantal bedrijven dat een zevenplus scoort in het onderzoek, is gestegen van zestien procent in 2004 naar vijftig procent in 2013. Dit effect werd grotendeels veroorzaakt doordat een aantal achterblijvende sectoren steeds beter ging presteren. In 2004 waren heel weinig automatiseerders, banken, verzekeraars en hr-dienstverleners in staat om hun klanten te bieden waar zij om vroegen. In die jaren presteerden met name de advocaten, accountants en managementconsultants beter. Nu is die ongelijkheid verdwenen.
IT let op klanttevredenheid
In de top tien van de ranglijst met 151 organisaties staan dit jaar vijf IT-bedrijven. Het contrast met de top van 2004 is enorm; toen stond het beste IT-bedrijf op plaats 35. "Daaraan zie je de enorme ontwikkeling die deze sector heeft doorgemaakt. Waar de advocaten in de afgelopen tien jaar stilstonden, maar meestal de helft van de top tien-posities innamen, is hun rol overgenomen door de IT," zegt René Gerhardus, hoofdredacteur van Incompany. "Het feit dat juist de IT-bedrijven die in de beginjaren zwak scoorden nu leidend zijn, zegt veel over het nut van performanceverbetering." Accenture, Atos Consulting en Berenschot Informatiemanagement scoren in 2013 boven een zevenenhalf, terwijl ze het afgelopen decennium nog nooit een zeven scoorden.
Interessant artikel.
Er zijn zoveel ontwikkelingen op het vlak van ICT dat het allemaal moeilijk bij te houden is. Wat interessant is, is het feit dat bestaande oplossingen steeds klantvriendelijker worden, makkelijker beheerbaar dus, wat uiteraard de klanttevredenheid ten goede komt.