zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Acht bouwstenen voor succesvolle strategie-implementatie

26 september 2013 - Bedrijven realiseren slechts 40 tot 60 procent van het potentieel van hun strategie. De cijfers zien er niet goed uit – en de afgelopen tien jaar beseften meer en meer ondernemingen dat er veel meer nodig is dan een fantastische strategie om de nummer één te worden in hun sector. Jeroen de Flander, hoofddocent van de Masterclass Strategie-implementatie aan TiasNimbas Business School geeft in dit artikel tips over hoe strategische plannen zijn om te zetten in succesvolle prestaties.

Strategie-implementatie komt, mede bepaald door de teleurstellende statistieken, steeds hoger op de agenda van topmanagers. Er komt meer aandacht voor de benodigde implementatievaardigheden om een strategie succesvol in praktijk te brengen. Aandacht hebben is echter niet voldoende; u moet de juiste vaardigheden hebben om strategie om te zetten in dagelijkse praktijk.



Bouwstenen van strategie-implementatie
Een succesvolle implementatie van strategie vereist een mix van activiteiten. De samenstelling van die mix is voor elke organisatie anders. Wel zijn er enkele bouwstenen die ten grondslag liggen aan vrijwel elke combinatie:
- Technieken om strategische opties te evalueren, zoals scenarioplanning
- Instrumenten om strategie te cascaderen, zoals de ‘balanced scorecard
- Communicatiekanalen
- Technieken om strategische projecten te structureren, uit te voeren en op te volgen
- Een aanpak om individuele doelstellingen vast te leggen, op te volgen en te evalueren.

'De 8'
Nu bestaan er veel modellen voor strategieplanning en -implementatie. Maar wat vaak ontbreekt, is een eenvoudig kader om al die verschillende bouwstenen te integreren en op een lijn te brengen. Daar komt ‘de 8’ in beeld. Dit model brengt de belangrijkste bouwstenen samen tot een geheel. ‘De 8’ beslaat weliswaar niet alle aspecten van het strategie-implementatieproces, en is ook geen stappenplan, maar het is een eenvoudig model voor strategie-implementatie. Een model moet voor iedereen - managers en medewerkers - vooral eenvoudig, onmiddellijk herkenbaar en aantrekkelijk zijn.

De acht bouwstenen
Hieronder een beschrijving van de acht bouwstenen.

1. Stuur uw strategie bij
Uw strategie is het actieplan op lange termijn om jouw visie te verwezenlijken. De strategie-update is een vast onderdeel van het strategie-implementatiemodel, omdat de bijsturing op regelmatige basis, vaak jaarlijks, plaatsvindt. Dit gebeurt op alle niveaus van het bedrijf en op basis van veranderingen in de concurrentie-omgeving en feedback van het succes van de voorgaande strategie-implementatiecyclus.

2. Communiceer
Transparante en begrijpelijke communicatie creëert de nodige duidelijkheid en betrokkenheid bij de nieuwe (of aangepaste) strategie. Gebruik alle beschikbare communicatieplatformen. Dit is essentieel. Eén groot jaarlijks strategie-evenement en één enkele mail van de baas zijn niet
voldoende. Gebruik ook vergaderingen, discussiegroepen, informele en formele ontmoetingen,
het intranet, mededelingsborden, bedrijfstheater, screen savers, posters en andere creatieve ideeën om je strategie te communiceren. U kunt uw strategie en visie nooit over-communiceren!

3. Cascadeer
Cascaderen, ofwel een strategie uitrollen, is niets meer dan de bedrijfsdoelstellingen in kleinere stukken knippen voor het volgende, hiërarchisch lagere niveau in de organisatie. Het proces stopt op het niveau van de kleinste organisatorische eenheid. Meestal zijn dit de teams. Om doelstellingen op te volgen, moet u de juiste prestatie-indicatoren (KPI’s) kiezen.

4. Vergelijk en leer
Uw strategie is een hypothese. Het is de beste inschatting van de route die volgens u de grootste slaagkansen biedt voor de realisatie van uw visie. Het is daarom goed om op het einde van elke implementatiecyclus even stil te staan en uw hypothese te verifiëren. Al te vaak veranderen bedrijven hun strategie omdat ze de vooropgestelde prestaties niet realiseren. Bij nader onderzoek blijkt er echter niets mis te zijn met hun strategie. Het probleem schuilde in de implementatie ervan. Vergeet dus niet om ook uw implementatieproces onder de loep te nemen.

5. Manage initiatieven
‘Initiative management’ omvat het selecteren, prioritiseren en opvolgen van de juiste
strategische projecten. Het is de stap waarin dromen geconfronteerd worden met de realiteit, waar mensen en middelen toegevoegd worden aan het strategierecept. Het is dan ook ongeveer de moeilijkste stap in het implementatieproces van een strategie – en dus ook de plaats waar het vaak misloopt.

6. Bepaal individuele doelstellingen
Individuele prestatiedoelen bepalen is één van de beste acties die je kunt ondernemen om prestaties te verbeteren – of het nu om de eigen prestaties gaat, die van uw team of zelfs die van de hele organisatie. Koppel alle individuele prestatiedoelstellingen aan de globale strategie. Doet u dit niet, dan eindigt u met fantastische persoonlijke doelstellingen die niet nuttig zijn voor
de organisatie. Het zijn de kwaliteit van de doelstellingen én de acceptatie van deze
doelstellingen, die zorgen voor succes.

7. Volg op en coach
Regelmatige coaching motiveert mensen en vergroot enorm hun kansen op succes. Het vereenvoudigt ook de uiteindelijke beoordeling van de prestaties.

8. Beoordeel prestaties
De meeste organisaties evalueren formeel de prestaties van de medewerkers op het einde van
het jaar. Idealiter beantwoordt de evaluatie de vraag: ‘Zijn de individuele prestatiedoelstellingen bereikt?’. Zorg ervoor dat u een eerlijke beoordeling kan maken.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Management mist IT-kennis voor bepalen bedrijfsstrategie
 Slechts de helft van de bedachte strategie wordt gerealiseerd
 Onzekere toekomst verlamt strategievorming bedrijven
 Succesvolle organisatiestrategie vraagt gedragsverandering
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10