zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Overheden halen bijna twintig miljard op bij weggebruikers

25 september 2013 - De Rijksoverheid heeft vorig jaar 17,6 miljard euro opgehaald aan verkeersbelastingen, terwijl de provincies bijna 1,5 miljard euro opstreken aan opcenten in de motorrijtuigenbelasting en gemeenten ruim 600 miljoen euro aan parkeergelden inden. Met ruim 9,2 miljoen geregistreerde personen- en bedrijfsauto’s in Nederland, komt dat neer op een gemiddelde bijdrage van 2.141 euro per voertuig per jaar.

Dat blijkt uit de nieuwste editie van Mobiliteit in Cijfers Auto’s van BOVAG en RAI Vereniging, die samen met de nieuwe Duurzaamheidsmonitor is gepubliceerd. De statistieken in deze uitgaven geven inzicht in de ontwikkelingen in en betekenis van mobiliteit in Nederland. De Duurzaamheidsmonitor is opgesteld door het Instituut voor Duurzame Mobiliteit (IvDM), opgericht door BOVAG en RAI Vereniging.



Europees koploper
De inkomsten voor het Rijk uit (auto)mobiliteit bestaan onder andere uit accijns op brandstoffen, assurantiebelasting op autoverzekeringen, motorrijtuigenbelasting (mrb), verkeersboetes en btw op brandstof, reparatie, onderhoud en verkeersopleidingen. De achttien miljard is exclusief de inkomsten uit fiscale bijtelling voor de auto van de zaak. De uitgaven van het Rijk voor verkeersvoorzieningen bedroegen vorig jaar 5,2 miljard euro, inclusief werk aan het spoor. Uit de publicaties blijkt tevens dat de prijs van een liter benzine in de periode 2002 tot en met 2012 met 54 procent is gestegen, terwijl de algemene consumentenprijsindex in diezelfde periode slechts 19,4 procent steeg. Het gemiddelde brandstofverbruik, conform de fabrieksopgave, van nieuwe benzineauto’s in Nederland is de afgelopen tien jaar gedaald van circa 6,8 liter per 100 kilometer in 2002 tot minder dan 5,0 liter per 100 kilometer in 2012. De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s volgens de Europese testcyclus is gedaald tot 118 gram per kilometer, waarmee Nederland een van de koplopers in Europa is. 82 procent van alle nieuwe personenauto’s in 2012 had een energielabel A of B en inmiddels telt ons land 99.000 voertuigen aardgas-, biobrandstof- of elektrische aandrijving. Het aantal laadpalen in Nederland verdubbelde van 1.826 in 2011 naar 3.611 in 2012. Mobiliteit in Cijfers laat tevens zien dat vorig jaar 211.408 rijbewijzen voor de categorie B (personenauto) werden afgegeven en dat is het hoogste aantal sinds 1991.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Eén op drie Nederlanders niet uit auto te krijgen
 Verkopen nieuwe personenauto’s juli: geringe krimp van 0,8 procent
 Belastingdienst vraagt kentekens parkeerders op
 Keuze leaserijders sterk gedreven door aanscherping bijtellingsregels
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10