Werknemers 28 procent van de tijd bezig met e-mail
25 september 2013 -
Bijna een derde van de werkweek is een medewerker kwijt aan het afhandelen van e-mailverkeer. Dit kost het bedrijfsleven jaarlijks niet alleen veel tijd, maar vooral geld. Uit onderzoek van McKinsey& Company is gebleken dat een gemiddelde medewerker 28 procent van de tijd bezig is met het afhandelen van e-mailverkeer. Dit percentage stijgt de komende jaren.
De verschuiving is duidelijk merkbaar: niet alleen loopt meer en meer communicatie intern binnen organisaties via e-mail, maar ook klanten, prospects en leveranciers gebruiken meer en meer de digitale post. De telefoon blijft nummer een als klachtkanaal (73 procent), maar e-mail neemt een duidelijke tweede plaats in met veertien procent, een percentage dat alleen maar zal groeien.
Centrale afhandeling
"Een zeer groot deel van de binnenkomende e-mails binnen een bedrijf kan centraal afgehandeld worden. Dit is niet alleen efficiënt met betrekking tot de afhandeling van de e-mails zelf, maar betekent ook dat medewerkers tijd overhouden voor overige werkzaamheden," aldus Jef Ravelli, directeur van Interswitch.
In de markt is de trend te zien dat bedrijven niet alleen traditioneel het telefoonverkeer uitbesteden, maar ook steeds meer het binnenkomend e-mailverkeer. Er is zelfs sprake van een verdrievoudiging.
Er kan nog veel tijd gewonnen worden met het effectiever afhandelen van emails. Momenteel wordt hier nog weinig in gecoacht. Verder zie je, met name voor smartphones, steeds meer nieuwe email applicaties ontstaan. Deze applicaties zijn er op gericht om emails sneller te verwerken.