zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hartstichting meest geloofwaardige merk

24 september 2013 - In het onderzoek 'Geloofwaardige Merken 2013' is Hartstichting het meest geloofwaardige merk. Het Goede doelen-merk laat niet alleen de directe concurrentie achter zich, maar tevens ruim 100 merken uit uiteenlopende branches. Ook de Top Twintig van vorig jaar - onder aanvoering van titelverdediger Albert Heijn - is wederom in het onderzoek meegenomen.

Verrassend of niet: de geloofwaardigheidsscore van Hartstichting ligt over het algemeen een flink stuk hoger dan die van de andere merken, de eerste twintig van vorig jaar incluis. Albert Heijn valt met de nieuwe score zelfs buiten de Top Twintig van 2013. De nieuwe nummers twee en drie zijn respectievelijk het Nederlandse Rode Kruis en KWF Kankerbestrijding. Donderdagmiddag werd de Award - Het Rode Kapje - uitgereikt aan de directeur van Hartstichting, Floris Italianer.



Opmerkelijke vondsten
Het is voor het tweede achtereenvolgende jaar dat het onderzoek is uitgevoerd. Geloofwaardige Merken is een initiatief van Waal aan de Maas en Daccle. Het veldwerk is uitgevoerd door SSI onder ruim 5.000 respondenten en is gehouden van 12 tot en met 22 augustus. Het onderzoek laat een aantal opmerkelijke vondsten zien. Zo steekt de geloofwaardigheid van Goede doelen met kop en schouders boven de andere categorieën uit. Grote uitzondering hierop is het negatief scorende Plan Nederland. Verder is het droevig gesteld met de geloofwaardigheid van de Tankstations/Oliemaatschappijen. De branche heeft een duidelijk geloofwaardigheidsprobleem. Op basis van het gemiddelde echter zijn de Energiemaatschappijen het minst geloofwaardig, maar dit komt mede doordat de twee minst geloofwaardige merken van 2013 (Oxxio en Nederlandse Energie Maatschappij) uit deze categorie komen. Merken kunnen overigens wel degelijk zelf iets doen aan hun geloofwaardigheid. Het onderzoek heeft aangetoond dat de merken geloofwaardiger zouden zijn als ze beter luisteren en reageren.. Zij bungelen onderaan de lijst als respectievelijk laatste en op één na laatste. Het complete rapport kunt u downloaden via www.facebook.com/geloofwaardigemerken.

Onderzoek met merkinzicht
Vorig jaar al vonden beide initiatiefnemers dat de tijd rijp was voor een gedegen onderzoek naar de geloofwaardigheid van merken. En de opzet van het onderzoek beviel zo goed dat het vervolg kreeg. "We weten inmiddels allemaal dat je met sprookjes behoorlijk op je gezicht kunt gaan," aldus René Besemer van reclamebureau Waal aan de Maas. "Eerlijk duurt het langst geldt ook voor merken. Je moet geen onzin verkopen als merk. Men prikt daar doorheen. Is het niet morgen, dan wel volgende week. En dat wordt, zeker met social media die over de schouders 'meekijken', alleen maar belangrijker voor een merk." "In deze tweede editie van het onderzoek hebben we gekozen voor de automerken, energiemaatschappijen, sportmerken, doe-het-zelf ketens, modemerken met eigen winkels, de elektronicaketens, verzekeringsmaatschappijen, goede doelen, fastfood & beverages en tankstations/oliemaatschappijen. En de Top Twintig van vorig jaar natuurlijk. Zo hebben we vergelijkingsmateriaal met 2012 en ontstaat stap voor stap een soort premier league van geloofwaardige merken", vult Remy van Lieshout (Daccle) aan. "De Top Twintig van vorig jaar hebben we bewust niet in één lijst met de nieuwe categorieën gezet. Maar de scores zijn op dezelfde wijze tot stand gekomen. Met straks een aantal jaren verder en een groter aantal branches naast elkaar gelegd; dat geeft een schat aan onderzoeksresultaten."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hoe centraal klantbeeld helpt bij terugwinnen klantvertrouwen
 Bedrijven die investeren in employer branding trekken meer toptalent
 Merken verliezen vertrouwen consument
 Duurzaamheid onderscheidende kracht bij beste merken
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10