24 september 2013 -
Ambitieuze managers en ondernemers eisen vaak niet alleen veel van zichzelf maar ook van hun team. Ze blijven net zo lang duwen en trekken tot het precies zo is zoals zijzelf vinden dat het moet zijn. Dat kost zoveel tijd dat ze regelmatig ’s avonds thuis pas toekomen aan hun eigen werk.
"Ik zie dit vaker gebeuren in organisaties," zegt Heidi Does, Slow Working trainer van doesmindful.nl. Voor managers en ondernemers met een perfectionistische inslag is het klontjes klaar dat alles tiptop in orde moet zijn. Staat het laatste puntje niet op de i? Dan gaan zij net zo lang door tot die punt er wél staat. Maar hun medewerkers lijken hele andere ideeën over kwaliteit te hebben.En dat schuurt."
Wat u ook doet, hoe u ze ook aanspreekt, u loopt stuk op nonchalance en laksigheid. Ten minste, zo komt het op u over. U mist het vertrouwen dat hun werk 100 procent nauwkeurig is en dat ze het voor de deadline aanleveren. Dus gaat er niets de deur uit zonder dat het door u is bekeken, aangepast, verfijnd, verfraaid. U zullen ze niet betrappen op spelfouten, een verkeerde berekening of een onvolledige analyse! Prijzenswaardig, maar: waar altijd controle is, is geen aandacht voor kwaliteit. En dat is killing als u een zelfsturend team ambieert.
Zit u uw team steeds dicht op de huid?
Weet dan dat dit uw onderlinge samenwerking geen goed doet. Immers:
• Uw mensen hebben het idee dat ze permanent tekortschieten. Want, wat de kwaliteit van hun output ook is, voor u is het niet goed genoeg.
• Uw mensen voelen zich niet gewaardeerd. Te vaak giet u uw eigen sausje over wat er uit hun handen komt, wat afbreuk doet aan hun gevoel van trots op wat ze hebben neergezet.
• Uw mensen worden lui. Met uw houding van controle, controle, controle checken ze hun eigen werk niet meer. Dit creëert de voedingsbodem voor een zesjes cultuur.
• Uw mensen voelen zich minder verantwoordelijk. U weet het toch allemaal zo goed? Doe het dan lekker zelf is hun onbewuste redenatie. Het is ‘u vraagt, wij draaien’ wat de klok slaat.
En hoe vaart u daar zelf bij? Vanuit een gebrek aan vertrouwen in uw team:
• Werkt u onder uw niveau, omdat u werk naar u toetrekt dat bij uw team hoort te liggen.
• Werkt u om mensen heen, wat extra tijd kost en irritatie opwekt bij diegene die zich gepasseerd voelt.
• Heeft delegeren geen zin. Uw team weet toch dat u vroeg of laat de boel weer overneemt, dus waarom zouden zij er aandacht aan schenken?
• Verliest u het overzicht over hoofd- en bijzaken.
• Komt u onvoldoende aan uw eigen werk toe, omdat de tijd en energie daarvoor ontbreekt.
• Trekt u ’s avonds door om die verloren tijd weer in te halen. Uw gezin of uw sport moet maar even wachten.
Niet iets waar u blij van wordt, of wel soms? Besef dat er maar één realiteit is: perfectie bestaat niet. Dus vergeet die heilloze jacht naar het ultieme resultaat. Wilt u dat uw team meer zorg en aandacht heeft voor kwaliteit? Zet uw perfectionisme dan aan de kant en doe het van nu af aan anders.
Stel bijvoorbeeld steeds slechts één enkele vraag aan uw mensen: ‘Ben je er zeker van dat dit de kwaliteit is die klanten van ons verwachten of is er nog iets wat jouw aandacht nodig heeft?’ U zult zien dat uw team de kans op controle over hun eigen werk terugpakt en de kwaliteit van hun werk (weer) zal toenemen.
Want waar aandacht is, is controle niet meer nodig.