19 september 2013 -
De financiële crisis en instabiliteit in de huidige westerse maatschappij vinden hun oorsprong in het gebrek aan persoonlijke authenticiteit. Dat stellen Sarah Leers en Guido Wernink in hun boek ‘Human Design, de blauwdruk van je leven’.
"De moderne samenleving kenmerkt zich door het uitgangspunt dat alles maakbaar is. Maar we komen nu tot de ontdekking dat we gaandeweg een schijnwereld hebben gecreëerd waarin alleen dat wat ons rijker maakt telt. En waarin alles wat niet leuk is of lekker maar weggedaan moet worden. En we zijn ons ook zo gaan gedragen. We kopen allemaal dezelfde broek, lezen hetzelfde boek en 'liken' wat anderen ook leuk vinden. Dat het uiteindelijk tot ontevredenheid leidt blijkt steeds vaker. Nog nooit waren we zo rijk, zo veilig, zo hoog opgeleid en zo gezond en nog nooit was er zoveel onvrede. We worstelen met de leegte en de onechtheid in ons bestaan en zijn naarstig op zoek naar authenticiteit en echtheid," stellen de auteurs.
Human Design
Om uit deze impasse te komen, verwijzen de auteurs naar de kennis die verzameld is in het Human Design-systeem. Deze populair wetenschappelijke methode combineert de inzichten uit eeuwenoude filosofische stromingen met moderne wetenschappelijke formules uit de astronomie, biochemie, genetica en kwantummechanica.
Het systeem stelt dat ieder mens een unieke rol heeft in het maatschappelijke leven. Individuele drijfveren, kwaliteiten en valkuilen worden aan de hand van een berekening van persoonlijke gegevens ontcijferd. Op basis van een dergelijke analyse van duizenden persoonlijke profielen blijkt dat slechts acht procent van de mensen een bijdrage heeft te leveren als ondernemer en initiator. De overige 92 procent is gebaat bij een meer afwachtende houding.
"Wie zelfinzicht vergaart, wordt weer authentiek in doen en laten," stellen de auteurs. In de gevoelige, vaak verstoorde relatie tussen overheid en burger, bedrijf en klant, arts en patiënt of docent en leerling, kan weer harmonie ontstaan zodra ieder de verantwoordelijkheid neemt voor persoonlijke authenticiteit.