zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Groeiend besef in Nederland dat open innovatie de toekomst heeft

18 september 2013 - Nederlandse bedrijven zetten in toenemende mate in op open innovatie en ketensamenwerking. Uit de nieuwe Global Innovation Survey van PwC blijkt dat 42 procent van de Nederlandse bedrijven de voorkeur geeft aan open innovatie, tegen 32 procent wereldwijd. Ze stappen af van het traditionele proces van productontwikkeling waarbij het op de markt brengen van nieuwe technologieën en producten binnen de muren van de organisatie plaatsvond. In plaats daarvan zijn ze bereid hun R&D faciliteiten open te stellen of richten ze samenwerkingsverbanden op met partners.

Bedrijven kiezen in toenemende mate voor open innovatie. Sommigen stappen zelfs helemaal af van het opbouwen van patentportefeuilles. Ze werken in hun productieketen samen met kenniscentra, leveranciers én concurrenten om ideeën zo snel mogelijk naar de markt te kunnen brengen. Dat uit zich onder andere in de komst van zogenaamde innovatieclusters, zoals Energy Valley in Noord-Nederland - waar partijen zich organiseren rondom energie-innovaties - en de Brainport regio Eindhoven, dat zich focust op industriële high tech.



Samenwerken met concurrenten
Volgens PwC-partner Sander Kranenburg heerst er een groeiend besef in Nederland dat we niet alles zelf kunnen bedenken en dat vervolgens ook voor onszelf kunnen houden. "Er is in Nederland minder schroom om producten te ontwikkelen in samenwerking met andere bedrijven, toeleveranciers, universiteiten en eindgebruikers. Bedrijven zien in dat als je je leveranciers mee laat denken over het eindproduct, je niet meer alles op eigen kosten en risico in eigen huis hoeft te ontwikkelen. Daardoor worden processen versneld en maakt men gebruik van een groter aantal knappe koppen." Uit de enquête blijkt wel dat bedrijven huiverig zijn om op het gebied van open innovatie de samenwerking aan te gaan met concurrenten. Klanten (92 procent) en strategische partners (88 procent) krijgen duidelijk de voorkeur boven de concurrentie (veertien procent).

Kansen grijpen
Kranenburg stelt dat bedrijven daardoor mogelijk kansen missen: "Een deel van Nederland is al gewend om te werken vanuit open innovatie, dat is een voordeel. Door samen te werken met concurrenten open je nieuwe kennisnetwerken, sta je sterker in de contacten met de politiek, kun je sneller in aanmerking komen voor subsidiering en infrastructurele ondersteuning." Kranenburg denkt dat het breed omarmen van open innovatie ertoe bij kan dragen dat Nederland op den duur weer zal stijgen op de ranglijst van concurrerende economieën.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Rem op economische groei door onbenut innovatief talent
 PwC: Energieakkoord legt basis voor duurzame groei en groene innovatie
 Nederland keldert uit de top vijf van meest concurrerende economieën
 Crisis en cultuur belemmeren innovatie financiële branche
 
 
reacties
 
Errol van Engelen  |   | 
19-09-2013
 | 
10:48 uur
Het is goed om te zien dat open innovatie terrein wint. Meestal wordt dan gezocht naar partners die synergetische diensten of producten leveren.

Op het samenwerken met concurrenten rust nog een taboe. Waarschijnlijk koudwatervrees, want wie is er beter in staat om een nieuwe dienst of product samen met jouw bedrijf op de markt te brengen als je concurrent?

Het samenwerken met klanten leidt niet altijd tot innovatie. Vaak is het een verkapt preferred supplier samenwerking. Initieel is er wel sprake van innovatie, maar later in het proces blijkt dat vaak te verwateren.

Ik denk dat de samenwerking met strategische partners betere resultaten zal hebben, vooral als het niche spelers zijn.

In het artikel is niets vermeld over crowdsourcing. Dat is een aanpak waarbij een bedrijf gebruik maakt van een kennis platform. In my humble opinion het beste kanaal voor open innovatie.


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10