zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien tips om succesvol te investeren in beursproducten

17 september 2013 - Iedere investeerder heeft een eigen doel en stelt eigen grenzen als het om risico’s gaat. Beursproducten, beleggingsinstrumenten die noteren aan NYSE Euronext, zijn voor een bepaalde doelgroep uiterst geschikt om mee aan de slag te gaan. Neelie Verlinden, Country Manager Nederland en België van Commerzbank, geeft tien tips voor particulieren die willen investeren in beursproducten.

1. Zorg voor begrip van de verschillende beursproducten


Binnen de beursproducten bestaan drie verschillende categorieën:
• Hefboomproducten: Factor Certificaten, Speeders of Warrants. Dit zijn de meest bekende en meest reactieve beursproducten. Deze producten versterken de bewegingen van een onderliggende waarde.
• Rendementsproducten: Bonus Certificaten en Reverse Exchangeable Notes. Deze producten zijn minder risicovol en lijken meer op een directe investering in een aandeel of index.
• Trackers: ETF’s. ETF’s repliceren de bewegingen van een index of een mandje aandelen.
Zorg ervoor dat u voldoende op de hoogte bent van de producten die op de markt zijn en kies uiteindelijk voor een product waar u zich comfortabel bij voelt.

2. Bedenk een investeringsscenario
Overweegt u om te gaan investeren in beursproducten? Stel uzelf dan eerst de volgende vragen: In welke onderliggende waarde wil ik investeren? Gaat deze stijgen, dalen of blijft deze stabiel? In welke mate gaat hij bewegen en over welke periode? Het antwoord op deze vragen leidt u vanzelf naar het type beursproduct dat het beste bij u past. Er zijn veel technische analyses over onderliggende waarden te vinden op websites en financiële magazines die kunnen helpen bij uw keuze.

3. Bepaal uw risicoprofiel
Niet alle beursproducten hebben hetzelfde risicoprofiel. Zo is het risico voor een investeerder in hefboomproducten bijvoorbeeld groter dan het risico dat hij loopt met een aandeel. Ook binnen de verschillende categorieën is het belangrijk te letten op bepaalde aspecten. Bij hefboomproducten zijn dit het hefboomeffect/de elasticiteit die de snelheid waarmee het product beweegt ten opzichte van zijn onderliggende waarde aangeeft. Een Speeder met een hefboom van twintigis risicovoller dan een Speeder met een hefboom van drie. Het genomen risico hangt samen met het potentiële rendement van het product. Hoe risicovoller het product, hoe groter het potentiële rendement wanneer uw scenario uitkomt.

4. Identificeer de parameters die de prijs van het product beïnvloeden
Om beginnersfouten te voorkomen en de koersontwikkeling van uw product goed te begrijpen, is het belangrijk om te weten welke factoren invloed hebben op de prijs van het product en in hoeverre het product gevoelig is voor veranderingen in deze parameters. Speeders bewegen bijvoorbeeld aan de hand van hun hefboomeffect, maar hebben ook een stop loss-niveau wat voor verrassingen kan zorgen, als u daar niet van op de hoogte bent. Factor Certificaten en investeringsproducten zijn wat dat betreft eenvoudiger, maar ook hier is het belangrijk om op de hoogte zijn van het maximale rendement en een eventuele barrière.

5. Houd de posities goed in de gaten 
De prijs van beursproducten kan snel veranderen. Heeft u eenmaal geïnvesteerd in een beursproduct, dan is het zaak om regelmatig te bekijken of de positie ingenomen op een bepaald product nog steeds in lijn is met het investeringsscenario, vooral met betrekking tot het risico. Uitsluitend naar de laatste transactie kijken is niet verstandig, omdat deze al enkele uren eerder plaatsgevonden kan hebben en de prijs van deze producten beweegt erg snel. Kijk daarom in het orderboek naar de bid-ask prijs, want websites laten vaak de laatste transactie zien als referentiekoers en dat is niet altijd correct.

6. Gebruik educatieve tools om een goede kennis van het product te vergaren
Op diverse websites worden brochures, video’s, webinars, magazines en calculators aangeboden. Met deze tools heeft u duidelijke informatie in handen en praktische voorbeelden waarmee u bijvoorbeeld de werking van producten kunt nabootsen.

7. Profiteer van de verschillende ordertypes die brokers aanbieden
Om beursproducten te kopen of te verkopen gebruikt u dezelfde ordertypes als voor het verhandelen van aandelen: een bestens order of een limiet order. De ‘stop on quote’ order gebruikt niet de laatste transactie, maar de spread van de uitgever voor het uitvoeren van de order. Zo wordt voorkomen dat een order wordt uitgevoerd in geval van een technische storing van de systemen.

8. Zorg voor begrip van de werking van een orderboek
Beursproducten noteren aan NYSE Euronext Amsterdam (Brussel en Parijs) en hebben een ISIN-code. Op werkdagen tussen 8.00 en 18.30 uur zorgen diverse aanbieders voor de liquiditeit van deze producten door het uitgeven van een bied- en laatprijs voor een bepaalde hoeveelheid. De orders van investeerders komen in een orderboek, waarin de situatie aan zowel de bied- als laatkant wordt weergegeven. De beste bieder krijgt voorrang, daarna de beste later.

9. Respecteer het spreidingsprincipe
Beursproducten kunnen talloze scenario’s vertegenwoordigen en vormen een eenvoudig toegankelijke manier voor particulieren om hun portfolio te diversifiëren. Beursproducten vormen echter een risico op kapitaalverlies als uw investeringsscenario niet uitkomt. Reserveer daarom slechts een deel van uw spaargeld voor dit soort investeringen en houd altijd rekening met een eventueel verlies.

10. Wees niet te gulzig…
… maar respecteer uw investeringsscenario, vooral bij hefboomproducten. Als de onderliggende waarde beweegt in de verwachte richting, neem dan uw winst zodra het doel is bereikt. Komt uw verwachting niet uit? Verkoop dan uw product en neem het verlies in plaats van een totaalverlies te lijden in afwachting van een herstel.

10 bis. Blijf uzelf informeren, informeren en nog eens informeren
Er bestaat een enorme hoeveelheid eenvoudig beschikbare informatie om beginnersfouten te voorkomen. De uitgever is een belangrijke bron van informatie en kan u verder helpen als u twijfelt over de prijs of andere zaken.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Europese aandelen: de weg die voor ons ligt
 Amerikaanse bedrijven hebben hoogste beurswaarde; Europa scoort slecht
 Vier tips om in te spelen op beursschommelingen met Speeders
 Optimisme beursexperts blijft in stand
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10