zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Waarde creëren met klanten

16 september 2013 - De tijd dat alleen R&D-afdelingen van bedrijven nieuwe producten ontwikkelden en die vervolgens door de marketing- en verkoopcollega's op de markt lieten introduceren is voorbij. Succesvolle bedrijven creëren tegenwoordig namelijk de toegevoegde waarde in samenwerking met hun klanten. Door gebruik te maken van nieuwe technieken voor trendanalyses, online samenwerken en producten in 3D te laten ervaren voordat ze op de markt komen. Dat stelt Peter van Keulen van Dassault Systèmes

Bedrijven die aanvoelen of kunnen analyseren waar klanten de komende jaren behoefte aan hebben, worden leidend in hun markt. Dat geldt zowel voor de business-to-consumer, als de afgeleide business-to-business markt. Apple is daar met de iPod, iPhone en iPad een mooi voorbeeld van. Bedrijven die de feeling met hun klanten kwijtraken, komen in een negatieve spiraal terecht, zoals het jarenlang marktleidende Nokia. Door klanten proactief te betrekken bij de productontwikkeling, vanaf de eerste ideeën, is er een betrokkenheid en verlangen naar nieuwe producten op te bouwen die met geen marketingcampagne te evenaren zijn. Elke klant wil in ieder geval aandacht, omdat aandacht een primaire menselijke behoefte is. Verder willen ze producten of diensten die voldoen aan hun wensen, verwachting en beleving. Die laatste twee zijn te regisseren door klanten meer en eerder in het ontwikkelproces centraal te stellen. Eigenlijk zo simpel als het maar zijn kan, want zakendoen draait al van oudsher om tevreden klanten. Ook uit de onlangs gehouden Grote Marketing Enquête 2013 kwam als belangrijkste conclusie naar voren: het draait weer om de klant. Kortom, vraag aan uw klanten en prospects waarmee u voor hen toegevoegde waarde kunt leveren en creëer dat daarna samen met hen. Deze simpele theorie is voor kleine bedrijven makkelijker in de praktijk te brengen dan voor middelgrote en grote bedrijven, omdat zij hun klanten niet of amper kennen. Gelukkig zijn er tegenwoordig sociale netwerken waarop bedrijven eenvoudiger dan ooit tevoren kunnen ontdekken wat mensen bezig houdt. Door de conversaties op die netwerken met slimme tools te analyseren kunnen bedrijven zowel inzicht krijgen in latente behoeftes, als wat consumenten van producten en bedrijven vinden. Een voorbeeld daarvan is Netvibes, waarmee onder andere Coca Cola het sentiment op de sociale netwerken volgt.



Betrek klanten bij productontwikkeling
Producten moeten tegenwoordig niet alleen voldoen aan de wensen van hun toekomstige gebruikers, maar ook maatschappelijk verantwoord worden geproduceerd en na gebruik niet tot vervuiling leiden. Dus moeten ze zowel in relatie tot hun toekomstige gebruikers als gebruiksomgeving worden ontworpen. Ook daarom is het belangrijk om klanten al vroeg bij het ontwikkelproces te betrekken. Hoewel de sociale netwerken interessante kansen bieden om een dialoog met klanten en prospects aan te gaan, zijn ze uiteraard niet geschikt voor het delen van vertrouwelijke productinformatie. Daarvoor kunnen bedrijven beter zogenaamde Product Lifecycle Management (PLM) oplossingen gebruiken, die zowel internationale samenwerking met ketenpartners en klanten faciliteren, als de intellectuele eigendommen beschermen. Een andere ontwikkeling die de interactie met klanten tijdens de productontwikkeling vereenvoudigt is het toenemend gebruik van 3D als communicatiemiddel. Ontwerpen, simuleren en visualiseren in 3D is zo nauwkeurig en toegankelijk geworden, dat daarmee fysieke testprototypes overbodig worden. Autofabrikanten kunnen tegenwoordig de meeste testen met 3D-modellen nabootsen, in plaats van kostbare prototypes en onderdelen te moeten vernielen. Behalve dat zij daarmee veel geld besparen, zijn 3D-simulaties ook milieuvriendelijker en sneller uit te voeren, waardoor de 'time-to-market' korter wordt. Een letterlijk schitterend voorbeeld daarvan is de Sergio sportwagen die ontwerphuis Pininfarina in amper zes maanden na het overlijden van hun oprichter op de Geneva Motor Show liet zien. Vroeger duurde het een paar jaren om zo'n idee uit te werken tot het eerste product. Door intuïtief te gebruiken 3D-software en zelfs voor consumenten betaalbare 3D-printers, kan nu iedereen zijn idee in korte tijd vertalen naar een echt product en klanten betrekken bij de productontwikkeling.

3D Experiences spreken boekdelen
Parallel aan de trend dat mensen ideeën in korte tijd tot leven kunnen brengen met een 3D-printer, wordt het consumeren van producten en diensten steeds meer een beleving. Mensen kopen bij Abercrombie & Fitch niet zomaar een duur T-shirt of broek, maar een winkelbeleving, of het statusgevoel dat erbij hoort. Bij Nespresso gaat het allang niet meer alleen om de koffie, maar om de complete 'making-off' experience, inclusief het lidmaatschap van een exclusieve gebruikersclub. Ook Heineken speelt daarop in met de Heineken Experience, jouwheineken en ignite. Kortom een belangrijk deel van de waarde van producten en diensten bestaat tegenwoordig uit 'experience'. Daarom staan zowel productfabrikanten als dienstverleners voor de uitdaging om zich met zo'n 'experience' van hun concurrenten te onderscheiden. Het grootste voedingsmiddelen concern ter wereld Nestlè is daar onder andere succesvol in geslaagd door een 3D-game gerelateerd aan de kinderfilms Kung Fu Panda en Rio aan de verpakking van ontbijtproducten toe te voegen. Die campagne heeft tot een aanzienlijke omzetstijging geleid, omdat veel kinderen hun ouders wisten te verleiden die bijzondere 'experience' te kopen. In business-to-business markten zijn 3D Experiences te gebruiken om klanten zowel een beter inzicht te geven in hun (maatwerk)product, als met levensechte visualisaties te overtuigen tijdens het verkoopproces. Als een beeld al meer zegt dan 1000 woorden, spreken realistische 3DExperiences natuurlijk boekdelen. Stel u voor dat u door een nog te bouwen huis kunt lopen en alvast met de inrichting daarvan kunt spelen, uw nog te maken auto al virtueel kunt besturen, of meer alledaagse producten levensecht kunt  zien en ervaren. Dat prikkelt niet alleen uw verlangen naar het echte product, maar biedt fabrikanten ook een platform om in dialoog met klanten zonder interpretatieverschillen beter invulling te geven aan hun wensen en verwachtingen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Strengere regelgeving verkoopargument financiële instellingen
 Hoe centraal klantbeeld helpt bij terugwinnen klantvertrouwen
 Top vijf ergernissen van consumenten over bedrijven
 Buitensluiten externe gebruikers is funest voor de business
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10