12 september 2013 -
Nu alle zomervakanties voor dit jaar ten einde zijn, heeft ALD Automotive de meest voorkomende pechgevallen met de auto in het buitenland onderzocht. Met stip op een staat vermogensverlies van de motor, gevolgd door een lekke band en het niet starten van de auto. Ook het tanken van verkeerde brandstof en koelproblemen zijn veelvoorkomende oorzaken van een stranding buiten de grenzen.
De top tien pechgevallen in het buitenland ziet er als volgt uit:
1 Vermogensverlies van de motor
2 Lekke band (geen reservewiel aanwezig)
3 Start niet (accuprobleem)
4 Verkeerde brandstof getankt
5 Koelprobleem (vloeistoffen niet tijdig aangevuld / auto te zwaar beladen)
6 Afgeslagen tijdens het rijden
7 Koppeling/versnellingsbak
8 Lekke band (wel reservewiel aanwezig)
9 Bijgeluiden
10 Boordcomputer defect (motormanagement ECU)
Vorig jaar stond vermogensverlies als oorzaak voor pech in het buitenland nog op een derde positie en in de top-tien van binnenlandse pechgevallen komt deze oorzaak van autopech zelfs helemaal niet voor. De meest voorkomende pechgevallen binnen de landsgrenzen zijn achtereenvolgens: een lege accu, een lekke band en verkeerde brandstof tanken.
Langere afstanden en zware belading
"Vermogensverlies van de auto is te verklaren doordat auto’s in het buitenland vaak anders worden gebruikt en belast dan thuis. Op weg naar de vakantiebestemming worden er langere afstanden gereden en is de auto vaak zwaarder beladen," stelt Frank Alofs, Operations Director ALD Automotive. "Wij raden leaserijders aan om vooraf te checken wat de auto maximaal aankan qua trekvermogen, zeker als je naar een bergachtige streek op vakantie gaat."
Geen reservewiel
ALD Automotive constateert verder dat de lekke band zonder reservewiel als oorzaak van een stranding steeds vaker voorkomt. "Meer en meer auto’s worden zonder reservewiel geleverd. Het weglaten van een reservewiel en krik kan tot wel twintig kilo in gewicht schelen. Dat is goedkoper, scheelt brandstof en de auto kan dan net in een gunstiger bijtellingscategorie vallen," aldus Frank Alofs.
De leasemaatschappij adviseert bestuurders die regelmatig met de auto naar het buitenland gaan, het reservewiel toch als accessoire aan te schaffen. In het buitenland duurt het vaak langer voordat men bij een stranding geholpen wordt. Met een reservewiel aan boord ben je sneller weer op weg.
In 80 procent van de strandingen in het buitenland worden de pechgevallen ter plekke verholpen om de vakantie te vervolgen. In Nederland ligt dit percentage zelfs nog hoger, op 89 procent.