12 september 2013 -
33 procent van de bedrijven verwacht dat hun budgetten voor evenementen de komende zes maanden zullen stijgen. Het vertrouwen in de markt blijft ook bij de eventbedrijven stijgen. Dat blijkt uit de resultaten van de Zevende EventMonitor.
Hoewel de resultaten van het afgelopen kwartaal wat terugliepen tegenover de vorige meting, zijn zowel opdrachtgevers, organisatoren als eventbedrijven het met elkaar eens dat de sector terug aantrekt. Een sputterende dieselmotor die stilaan terug op gang komt.
Trend: iets kleiner, maar kwalitatiever
Langs de ene stabiliseren de budgetten voor events nadat ze de laatste jaren teruggeschroefd waren. Langs de andere kant stijgt het budget per persoon. Hieruit blijkt dat bedrijven net iets vaker voor iets kleinschaligere evenementen kiezen, maar die dan wel kwalitatiever invullen. Een beperktere budget, betere contacten leggen en een hogere ROI halen zijn de belangrijkste drijfveren voor bedrijven om minder grootschalig te denken.
ROI kan eventsector extra duw in de rug geven
In tegenstelling tot andere marketingtakken slaagt de eventsector er nog niet altijd in om de Return On Investment van investeringen in events aan te tonen. Nochtans zijn events, omwille van het feit dat ze op alle zintuigen inspelen én de aandacht van de doelgroep lang vasthouden, één van de krachtigste communicatiekanalen. Het blijft een uitdaging voor de sector om de inspanningen die op dit vlak gebeuren te verstevigen.
Nederland optimistischer
In de vergelijking tussen België en Nederland ligt het aantal ondernemers met vertrouwen in de markt in Nederland dit kwartaal hoger. In Nederland verwacht 42 procent dat er betere tijden op komst zijn, in België 36 procent. Nederland telt bovendien minder pessimisten: twaalf procent tegenover achttien procent in België.
Aan de ene kant leven we in een tijd waarin (marketing) budgetten kritisch worden bekeken, aan de andere verwacht de bezoeker juist meer beleving en kwaliteit (dus een hogere investering), terwijl het nog steeds moeilijk blijkt te zijn volgens dit onderzoek, om de ROI op deze investeringen aan te tonen.
Je zou je kunnen afvragen waarom we het dan eigenlijk nog doen? Blijkbaar leeft de overtuiging dat we het moeten doen (want anders???), ondanks dat we het niet concreet om kunnen zetten in meer business.
Welk bedrijf durft concrete commerciële doelstellingen te stellen voor een event of beurs?