zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bepaal het rendement van talentmanagement in vier stappen

11 september 2013 - Talent wordt door HR-professionals nog altijd gezien als een sleutel tot zakelijk succes. De overgrote meerderheid (67 procent) van professionals ziet zich daarom genoodzaakt een sterke business case voor investeringen in talentprogramma's te presenteren aan het management om zich van financiële steun te verzekeren. De helft van de HR-professionals acht het echter niet mogelijk het financiële rendement op investeringen in talent accuraat te kunnen berekenen. Dit terwijl het rendement in vier eenvoudige stappen op effectieve wijze berekend kan worden.

Dit blijkt uit onderzoek van Lumesse onder HR-professionals bij meer dan 80 grote ondernemingen. Slechts 29 procent van de HR-professionals die in 2013 aan de enquête deelnamen is van mening dat investeren in talent een vanzelfsprekendheid is. Deze groep is dan ook van mening dat het niet nodig is het rendement ervan aan te tonen aan de hand van een financiële business case. De overige 71 procent realiseert zich dus dat zij meer zouden moeten doen om investeringen in talentprogramma's te rechtvaardigen.



Belangrijkste resultaten van het onderzoek
• 79 procent van de professionals stelt dat het management van hun bedrijf talentbeheer cruciaal acht voor het bedrijfsresultaat.
• 67 procent van de respondenten ziet zich genoodzaakt een sterke business case voor investeringen in talentprogramma's te presenteren.
• 48,5 procent van de HR-professionals denkt dat het niet mogelijk is de financiële invloed van investeringen in talent met enige nauwkeurigheid te kunnen berekenen.
• 47 procent meent dat de meeste HR-professionals niet over de vaardigheden beschikken die nodig zijn om een financiële business case op te stellen.
• Slechts 29,5 procent denkt zelf hiertoe in staat te zijn.

Vier stappen
Lumesse ziet vier verschillende stappen die noodzakelijk zijn om op effectievere wijze de ROI van talentprogramma's te kunnen bepalen:
1. Strategiekaarten in actie: De strategiekaarten die door Robert Kaplan van de Harvard Business School zijn ontwikkeld maken het mogelijk een evenwichtiger model in te zetten voor het beoordelen van de ROI op investeringen in talentprogramma's. Zowel financiële als niet-financiële maatstaven worden hierbij gehanteerd.
2. Betrek de juiste mensen: Het is van belang de relatie tussen HR en andere afdelingen te versterken. HR-professionals kunnen hierdoor collega's in andere disciplines vragen naar hun mening over verschillende methoden om de ROI te meten.
3. Nieuwe vaardigheden: HR-professionals moeten zich nieuwe vaardigheden eigen maken die hen in staat stellen met vertrouwen een overtuigende business case op te stellen om het rendement op investeringen in talent aan te tonen.
4. Technologie en datagestuurde HR-initiatieven: Technologie kan HR-professionals de zakelijke inzichten en analysemogelijkheden bieden die noodzakelijk zijn om de bedrijfsprestaties te optimaliseren.
Klik hier om het volledige onderzoeksrapport te bekijken.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zeven tips om draagvlak voor talentmanagement te creëren
 HR Director ziet investering in talent als kerntaak, vandaag én morgen
 Zes ‘Zichtbare Bestuurders’ voor optimaal talentmanagement
 Strategisch talentmanagement helpt organisaties concurrentie voor te blijven
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
11-09-2013
 | 
10:29 uur
Met alle respect, maar een inhoudsloos artikel!
Talentmanagement is een hype waar veel P&Oers (ik kan ze geen HR professionals noemen) momenteel weer als een horde lemmingen achteraan hollen, zonder te weten waar ze mee bezig zijn. Adviseurs verdienen weer bakken vol geld, maar de meeste organisaties en werknemers schieten er niets mee op omdat het resultaat niets anders is dan oude wijn en verouderde zakken. Een functiebeschrijving die weer een stuk onduidelijker wordt een extra gesprek met de leidinggever om over je talent te praten, wat uiteindelijk verzand net als al die andere door P&O verplicht gestelde contactmomenten.
Heeft het dan geen zin? In tegendeel, ontdekken en ontwikkelen van talent is meer dan ooit nodig, maar dan wel als onderdeel van een geïntegreerd personeelmanagement systeem dat centraal staat in de strategie van de organisaties.
En wat dat opbrengt? Voor een investering van € 100,-- per medewerker per jaar wordt tenminste € 500,-- per medewerker per jaar verdient. Daar zijn geen moeilijke sommen voor nodig, het is gewoon een garantie!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10