zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Grote Marketing Enquête 2013: Het draait allemaal om de klant

9 september 2013 - De marketeer krijgt weer wat vaste grond onder zijn voeten. De gekte rond sociale media is over zijn hoogtepunt heen, de meeste groei wordt nu verwacht van mobile. En het draait bij marketeers weer gewoon om de klant. Dat blijkt uit de Grote Marketing Enquête 2013, uitgevoerd door Trendbox in opdracht van Tijdschrift voor Marketing.

De Grote Marketing Enquete start al twaalf jaar met de open vraag wat de komende jaren de grootste kansen en uitdagingen voor het vak zijn. 



Mobile marketing en big data
De belangrijkste uitkomst: Marketeers zien heel veel kansen, vooral op het vlak van mobile marketing en big data. Respondenten kennen aan mobiel -evenals vorig jaar- ook het grootste groeipotentieel toe. Vier op de tien verwachten er in het komende jaar ‘iets’ mee te gaan doen, 33 procent doet er nu al ‘iets’ mee.  Daarnaast wordt er een veel grotere nadruk op de centrale positie van de klant gelegd.
Elsbeth Eilander, chef Tijdschrift voor Marketing: "Mobile marketing is voor marketeers natuurlijk bij uitstek een tool om op veranderend consumentengedrag in te spelen, en om op die manier bestaande relaties te bevorderen."

Professionaliteit en vakmanschap
Zorgen zijn er ook, over de professionaliteit en vakmanschap. Enerzijds gaat het om het groeiende contingent aan zelfbenoemde deskundigen en dito digitale goeroes waar de doorsnee marketeer niet vrolijk van wordt. Anderzijds eisen de versnippering van het medialandschap en de wirwar aan nieuwe marketingtools hun tol: je kunt niet alles meer weten, laat staan begrijpen.
Het aantal bedrijven waar nu sprake is van een hoger marketingbudget is fractioneel toegenomen, vooral in het b2c-kanaal. Een fragiel lichtpuntje. Volgens opgave van de marketeers gaat nu gemiddeld 48 procent van de bestedingen naar digital, en 52 procent naar offline.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien Klantvriendelijkste Bedrijven van Nederland 2013 bekend
 Hoe centraal klantbeeld helpt bij terugwinnen klantvertrouwen
 Organisaties kennen hun klant nog niet goed genoeg
 Uitbreiding kanaalkeuzes betekent niet per se betere klantrelaties
 
 
reacties
 
Roland. Boukema  |   | 
9-09-2013
 | 
08:37 uur
M,
U geeft in uw inleiding aan ''En het draait bij marketeers weer gewoon om de klant''. In de rest van uw artikel gaat u daar feitelijk niet op in. jammer

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10