3 september 2013 -
Voor vier van de vijf bedrijven is hun imago hun belangrijkste 'asset'. Negen van de tien bedrijven vinden het echter moeilijker om reputatierisico's te beheersen dan de meer tastbare risico's. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van ACE Group onder risk managers, chief financial officers en andere senior managers van 650 bedrijven in vijftien landen, waaronder de Benelux-landen. 6Minutes.be bericht erover.
Bedrijven vinden het moeilijk om reputatierisico's te managen, onder andere omdat reputatieschade veel oorzaken kan hebben. Het is bovendien moeilijk om reputatierisico's te definiëren: is het een aparte risicocategorie of vooral het gevolg van andere risico's? Ook stelt tweederde van de bedrijven dat informatie en advies over het managen van reputatierisico's moeilijk te vinden zijn. Tot slot zijn reputatierisico's moeilijk meetbaar.
Oorzaken reputatieschade
Slechte werkomstandigheden zijn voor verreweg de meeste onderzochte bedrijven (41 procent) de belangrijkste potentiële oorzaak van reputatieschade. Dit geldt zelfs voor 50 procent van de bedrijven uit de Benelux. De instorting van de kledingfabriek in Bangladesh laat zien welke gevolgen zo'n tragische gebeurtenis heeft voor de reputatie van kledingmerken hier. Daarnaast is de verhoogde focus op fraude en corruptie voor 36 procent van de Europese en voor 47 procent van de Benelux-bedrijven een belangrijke factor.
Impact sociale media
Slechts zeventien procent van de bedrijven in de Benelux vindt dat sociale media het risico op reputatieschade hebben vergroot. Op Europees niveau geldt dit voor een kwart van bedrijven. Dat is verrassend, gezien de impact van sociale media op met name de snelheid waarmee een reputatiecrisis zich kan voltrekken.
Drie stappen
Het rapport geeft drie stappen waarmee bedrijven de beheersing van hun reputatierisico's kunnen verbeteren:
1. Meet de externe perceptie van uw organisatie
Reputatie wordt bepaald door de perceptie van een brede groep externe belanghebbenden, zoals klanten, media en toezichthouders.
2. Zorg voor een reputatieperspectief
Effectieve beheersing van traditionele risico's is de basis: daarmee kunnen veel reputatie-issues voorkomen worden. Identificeer de minder voor de hand liggende reputatierisico's met een multidisciplinaire aanpak, waarbij de CEO, PR-specialisten en verschillende sleutelfiguren in het bedrijf betrokken zijn.
3. Zorg voor effectief crisismanagement
Het gebeurt maar al te vaak dat reputatieschade niet ontstaat door een incident zelf, maar door hoe het bedrijf daarop reageert. Goed crisismanagement is dus cruciaal.
Bron:6minutes.be