2 september 2013 -
Financiële instellingen halen een strengere regelgeving aan als verkoopargument naar klanten. Dat blijkt uit onderzoek door Protiviti dat in opdracht van The Economist Intelligence Unit is uitgevoerd onder 350 directieleden van grote financiële instellingen. Bijna 60 procent geeft aan dat strengere regelgeving hen in staat stelt om betere toezeggingen te maken richting klanten. Dat levert een sterkere concurrentiepositie op.
Bedrijven grijpen strengere regelgeving als Basel III en Solvency II aan om hun imago te versterken. "Dat ze hiermee bezig zijn, communiceren ze actief richting klanten," zegt Owen Strijland van Protiviti. "Het vertrouwen van zowel de zakelijke als consumentenmarkt heeft geleden onder de verschillende schandalen waar financiële instellingen bij betrokken waren en nog steeds zijn. Daarom omarmen ze de toegenomen regelgeving om aan hun klanten te laten zien dat ze op de goede weg zijn en proberen ze het vertrouwen weer terug te winnen."
Implementatie risicomanagement
Hoewel financiële instellingen de regelgeving gebruiken ten behoeve van hun marketing, zegt twintig procent dat bewust omgaan met risico’s niet in hun bedrijfscultuur is verankerd. Strijland: "Zeggen dat u zich aan regelgeving houdt, is iets anders dan het kunnen aantonen. In de praktijk blijven bedrijven het lastig vinden om risicomanagement volledig te integreren in de organisatie." Vijftien procent van de ondervraagden geeft aan dat ze substantiële stappen heeft gezet om een organisatiebreed risicomanagementsysteem te implementeren, waarbij een minderheid de eigen systemen voldoende vindt functioneren (31 procent). Bijna de helft (49 procent) erkent wel dat omgaan met de toenemende regelgeving een hoge prioriteit heeft binnen het management team.
Veranderingen in risicocultuur
Gevraagd naar de obstakels die de implementatie van risicomanagement in de weg staan, noemt 42 procent van de financiële instellingen dat zij niet genoeg tijd en mensen hebben om de klus te klaren. 24 procent geeft aan dat zij niet de juiste vaardigheden in huis heeft en een kwart heeft onvoldoende budget. Omgaan met regelgeving blijft een heikel punt. "Organisaties menen dat het inrichten van risicomanagementprocessen en ondersteunende software veel tijd en geld kosten. Terwijl binnen korte tijd basissystemen en -processen geïmplementeerd kunnen worden waarbij de organisatie direct baat heeft. Maar wilt u resultaat zien van risicomanagement, moet u ook de risicocultuur optimaliseren," aldus Strijland.