zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Waarom medewerkers u zo vaak storen in uw werk (en wat u daar zelf aan kan doen)

2 september 2013 - Veel drukbezette managers en ondernemers ergeren zich suf aan medewerkers die zo vaak binnenvallen met onbenullige of overbodige vragen, dat ze niet aan hun eigen werk toekomen. Heidi Does, Slow Working trainer van doesmindful.nl herkent die frustratie wel: "Het is iets wat ik veel hoor van de professionals. Dat schijnbare gebrek aan kennis of daadkracht bij hun medewerkers is hen een doorn in het oog. Toch ligt de sleutel naar meer zelfstandig werken door uw medewerkers voor het oprapen."

Wellicht is dit tafereel ook voor u een dagelijks terugkerend verschijnsel: medewerkers die te pas en te onpas met hun vragen komen binnenvallen. Vaak net op het moment dat u eindelijk – na een reeks van vergaderingen, klantbezoeken of presentaties – achter uw bureau schuift om uw inbox leeg te mailen.


U weet dat uw medewerkers alle kennis en skills hebben om desnoods maanden achtereen zelfstandig te werken aan een taak of project. Met goede resultaten bovendien: op tijd klaar, volgens specificatie en binnen budget.

En toch lopen ze uw deur plat...
U verliest met al die storingen zeeën van tijd en kunt u maar moeilijk concentreren op uw eigen werk. Het is een terugkerend patroon waar u zich wild aan ergert. 
Is uw favoriete oplossing ook om dan maar vroeger te beginnen en later te stoppen? Of door te werken tijdens de lunchpauze? Dan zijn er minder mensen op kantoor. En minder mensen betekent minder afleiding is uw redenatie.

Volkomen logisch... toch?
Nou nee. Er is namelijk een dieperliggende reden voor dit ‘storende’ gedrag van uw medewerkers. Die zijn helemaal niet op zoek naar antwoord op hun vraag. Die zijn op zoek naar iets heel anders.
Uw mensen hunkeren naar uw aandacht. Naar persoonlijk contact met u.
Moeilijk te geloven? Verplaats uzelf dan maar eens in hun positie. Ze zien u van afspraak naar afspraak rennen. Ze zien u achter een dichte deur, onbereikbaar in het zoveelste overleg. Af en toe mogen ze aan u ruiken in een formeel teamoverleg, waarin u een koerswijziging of een nieuw project toelicht. 
Wat er ook gebeurt, voor u is het grote plaatje helder. Immers, u hoort in iedere bespreking die u bijwoont hoe het zit met die hoed en de rand. U kent de rationale achter elke verandering. Maar uw team krijgt slechts een deel van die informatie terug. Zij missen het overzicht en moeten de ontbrekende delen zelf maar zien in te vullen. Dat maakt ze onzeker. Reactief ook.

Redenen van aankloppen
Als u die reactie in het juiste licht plaatst, dan begrijpt u ook wat zo de redenen zijn waarom ze bij u aankloppen:
• Ze willen bemoediging;
• Ze willen bevestiging;
• Ze willen feedback;
• Ze willen een compliment;
• Ze willen sparren;
• Ze willen je stemming peilen;
• Ze willen geruchten ontzenuwd hebben;
• Ze willen je ogen zien;
• Ze willen checken of jij nog weet dat zij bestaan!
Gezien en gewaardeerd worden is de meest fundamentele psychologische behoefte van ieder mens. Ook van uw mensen.

Kom ze tegemoet
Creëer regelmatig en doelbewust gelegenheid voor ontspannen interactie met uw team. Laat uw gezicht eens zien in de kantine, of loop een middagje mee met een project. Zonder agenda, zonder actiepunten. Breng alleen uzelf mee.Mettertijd zal het effect ervan u verbazen. Want als u zo kijkt naar het gedrag van uw medewerkers, dan snijdt het mes aan twee kanten. Uw mensen krijgen de aandacht die ze verdienen en u kunt vaker rustiger doorwerken, omdat ze u minder hoeven te storen. Het is een investering in tijd die zichzelf terugverdient. Dus wat let u? Probeer het uit en ga vanaf nu vaker - samen met uw team - lunchen in de kantine!

Vraag het gratis e-book ‘Elke dag moeiteloos effectief in je werk’ aan op www.doesmindful.nl.

 
 Doorsturen   9 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zeven tips om uw team te stimuleren risico te nemen
 Secretaresse schudt traditionele rol van zich af
 Young Professional 2. 0 is zelfverzekerd en zelfstandig
 Nieuwe leiders: verantwoordelijkheid nemen, is vertrouwen geven
 
 
reacties
 
Richard de Wit  |   | 
2-09-2013
 | 
09:06 uur
Volgens mijn is dat ook de reden dat je leidinggevende bent en het hele doel van het coachen. Managers moeten niet worden opgescheept met een kantoor en zich verschuilen achter waardeloze xls file. Of oh nee dat was feitelijk anders. De rommel waar het hogere kader te lui voor is en in zijn schoenen geschoven krijgen. Werknemers hebben een leidinggevende nodig die er ook voor hun is. Dat is een menselijke basisbehoefte. Hr kan de onnozelheid af worden geleerd en weer eens terug komen uit de roze wolken. De basis van manager zijn is het woord managen. Ook wel regelen. Je personeel is geen irritante huilbui maar een mens. Zo behandel je ze dus ook. Een beetje goed manager heeft deze skills uit zichzelf en helaas daar bestaan dus geen boekjes voor om aan te leren. een mans kunnen lezen betekend begrijpen hoe die in elkaar steekt. Daar worden we voor betaald en zo doen we dat dus ook. De rede da het overal zo waardeloos slecht gaat komt mede door het niet aansturen van medewerkers. Doe je vak als manager eens goed.
Mirya Pollmann  |   | 
2-09-2013
 | 
13:47 uur
Heel terecht artikel, en des te belangrijker in deze tijden waar er in veel (kennis intensieve)bedrijven over wordt gegaan op Het Nieuwe Werken. Wat vaak een cultuurverandering met zich meebrengt, en daar heb je leidinggevenden voor nodig die des te meer (ook virtueel) aanwezig en bereikbaar zijn. Niet om enkel maar te controleren, wel om richting te blijven geven en anderen te blijven motiveren.
solange lesire  |   | 
2-09-2013
 | 
14:44 uur
kennen jullie het programma undercover boss uit de USA? daar loopt de baas een dag of langer mee met het personeel op de werkvloer en komt dan alle problemen en of tekortkomingne van zijn/haar eigen organisatoe tegen en kan dus zo ook ''levellen'' met de werknemers. het is het praktizeren van empathie wat heel veel meer waard is dan welke ander skil dan ook! hier in de tropen doen we het anders!
Henk van Ouwerkerk  |   | 
2-09-2013
 | 
19:21 uur
Een goed artikel, maar gelukkig is het niet overal hetzelfde.
Pam  |   | 
2-09-2013
 | 
20:27 uur
Hi Solange, inderdaad: anders. Heb net de erfenis gezien van een ''te empatische'' (bestaat niet maar je begrijpt me) managementstijl .... tijd voor ingrijpen! Empathie komt hier volgens mij ook in alle gradaties (0 tot 10) voor net als waar dan ook volgens mij!
Pam (in dezelfde tropen.)
Heidi Does  |   | 
3-09-2013
 | 
09:20 uur
Dank allemaal voor jullie reacties.
@Henk: gelukkig is het inderdaad niet overal hetzelfde, maar hoe meer aandachtmanagers er zijn hoe beter!
@Richard: enne... aandachtmanagement kun je leren!
Richard de Wit  |   | 
3-09-2013
 | 
10:39 uur
Heidi;

Aandacht management bestaat niet. Dat is mensenkennis en daar draait het om. Als iemand manager is voor het geld in plaats van voor het werk en het plezier wat je er uit kan scheppen om het voor en door zal een team lagere ziekteverzuim hebben met een betere motivatie. Het eindproduct is waar het om draait. Strategisch denken in plaats van q1 tot q4 zal sterken. e afname i al 30 jaar i werking met kruiwagens en vriendenpolitiek in plaats van met kwaliteit. We leven in 201 en niet meer in 2004 toen de sky de roze limmit was.
Anker & Kompas  |   | 
11-09-2013
 | 
10:22 uur
Het is ook van belang om op een respectvolle manier 'nee' te durven zeggen tegen collega's. Hiermee geef je duidelijk je grenzen aan en laat je zien dat je assertief bent.
Agnes Kleijn  |   | 
24-09-2013
 | 
21:14 uur
De toon van dit artikel komt op mij lichtelijk arrogant over: waarom zijn mensen zo dom om zich bij mij als manager te melden wst ze moeten doen? Omdat je ze geen vertrouwen in hun eigen vakmanschap geeft. Hoe dat komt? Dat heet in de psychologie: aangeleerde hulpeloosheid. Wat wil zeggen: als je mensen keer op keer de boodschap geeft dat ze het niet kunnen of weten, gaan ze dat vanzelf geloven. Kortom: je hebt ze wellicht al meer keren laten weten dat jij het beter op kunt lossen, dus komen ze bij jou. Laten we het even omdraaien: wanneer je de goede medewerkers aangenomen hebt (kijk jezelf aan wanneer dat niet zo is...) mag je er vanuit gaan dat ze het zelf kunnen en ze het ook toevertrouwen. Laat ze hun vak uitoefenen! als je ze dat echter niet toevertrouwt en meerdere malen laat weten dat je het liever zelf oplost, gaan zij daar ook in geloven. Et voila; jij krijgt alle vragen, want zelf durven ze het niet meer.. En dan ga je je vervolgens afvragen waarom ze steeds bij jou komen? De cirkel is rond: dat heb je ze zelf meegegeven, ze 'durven' het zelf niet meer op te pakken, omdat je ze steeds hebt laten geloven dat ze het zelf niet kunnen. Ga dus eens bij je eigen management- en coachingscapaciteiten te rade zou ik zeggen, in plaats van afgeven op de gebrekkige capaciteiten van je medewerkers!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10