30 augustus 2013 -
Uit onderzoek van ISBW Opleiding & Training naar de status van lean in Nederlandse organisaties, blijkt dat meer dan de helft (56 procent) van de bedrijven (nog) niet volgens de lean-principes werkt. Opmerkelijk is dat 28 procent van alle bedrijven direct wil overstappen op een lean bedrijfsvoering.
De belangrijkste reden om lean te gaan werken – of ze dat nu al doen of niet – is voor de meeste bedrijven traditioneel; 54 procent streeft met lean naar een meer efficiënte bedrijfsvoering. Een beduidend kleinere twintig procent zet lean in op basis van de langetermijngedachte, waarbij er veel ruimte is voor borging en een nieuwe manier van werken.
Positief resultaat lean
De respondenten zien het resultaat van lean positief in: 67 procent van de bedrijven die lean implementeerden ziet daadwerkelijk resultaat. Bedrijven die (nog) niet volgens de lean-principes werken, geven aan dat dit vooral te wijten is aan het vastlopen van het proces (41 procent) of dat lean geen onderdeel is van de strategie (59 procent). Het blijkt dat een gebrek aan resources, teveel focus op de korte termijn en onvoldoende draagvlak bij de top van de organisatie daar debet aan zijn.
Korte termijn denken
Else Slegers, algemeen directeur bij ISBW: "De crisis dwingt veel bedrijven tot denken op korte termijn. Een logisch gevolg, het is een kwestie van snel de klappen opvangen. Helaas is het ook funest voor het succesvol opereren via het lean-principe. Efficiency, oftewel meer doen met minder mensen en tegen minder kosten, wordt nog steeds als het belangrijkste argument voor lean gezien. Deze traditionele kijk op lean is voor veel bedrijven echter geen garantie voor succes. Lean is hard werken en levert pas na ingrijpende veranderingen rendement en toegevoegde waarde op. Organisaties en managers hebben handvatten nodig om meer op lange termijn met organisatieveranderingen als lean om te gaan, zodat ze betere en duurzamere resultaten behalen."
Helaas is hetgeen de adviesbureaus als ''lean'' aanbieden meestal niets meer dan een andere naam voor procesverbetering.
Echt lean is een (klein) onderdeel van een groter excellence systeem dat veel verder gaat dan alleen maar processen stroomlijnen.
Het is inderdaad te vaak korte termijn denken en het rennen achter een hype aan waarvan men de essentie niet begrijpt.
Helaas werkt de genoemde organisatie mee tot het verkeerd gebruik van het begrip lean.
Goed om te zien dat daar onderzoek naar verschijnt. Veel bedrijven hoor ik hier om vragen.
En dit onderzoek biedt gelijk helder zicht op 3 belangrijke randvoorwaarden voor succes:
- voldoende resources
- lange termijn focus
- de top uit het bedrijf moet meedoen
Dit artikel onderschrijf ik van harte. Ik heb zelf ook gezien dat vooral een strategisch gedragen Lean aanpak goed werkt. Heb je dat in de top van je organisatie in orde. Dan kun je je ook nog wel wat andere miskleunen veroorloven in een Lean traject. Want dat hoort er nu eenmaal bij. En boek je toch goede resultaten..
Veel succes,
Philip van Londen
'Adventure the Unknown'
Ellen
|
|
2
-
09
-
2013
|
21
:
24
uur
Lean, Operational Excellence, World Class Manufacturing, 6 sigma, etc. Eigenlijk is het allemaal hetzelfde. En om de echte onderliggende principes in de organisatie te krijgen, is veel tijd en geduld nodig. En niet op de laatste plaats ook draagvlak, top en de rest. Het zal in de meeste organisaties neerkomen op een cultuurverandering en dat verandert nu eenmaal niet in een korte termijn.
@Lean in de Zorg
Recent enkele dagen mogen verblijven in een ziekenhuis dat zich lean (en lief) noemt, maar geen spoor van enige vorm van lean. Zeer complexe processen die ook heel eenvoudig zouden kunnen zijn. Totale chaos, ook binnen routinematige handelingen. Ik heb daar drie dagen mogen verblijven en zag alleen op mijn behandeling een verspilling van zeker 5000 euro. Als ik met mijn ervaring in organisatieverandering naar de hele organisatie keek zag ik miljoenen besparingen enkel al op de processen.
Daarna eens gaan kijken bij andere ''lean'' ziekenhuizen en ik ben er van overtuigd dat als Rutte de excellence systemen uit met name de automotive, waarvan lean een onderdeel is, zou implementeren in de Zorg we ons totaal geen zorgen meer hoeven te maken over bezuinigingen. De Zorg alleen kan, door de kwaliteit te verbeteren, het totaal aan bezuinigen makkelijk opbrengen, zelfs zo dat de 3% norm een 0% norm kan worden.
De adviseurs die beweren lean te implementeren in de Zorg weten totaal niet waar ze mee bezig zijn!