Tien Klantvriendelijkste Bedrijven van Nederland 2013 bekend
29 augustus 2013 -
Gisteren en eergisteren is het nominatieteam van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland op pad geweest. Tien verrassingsbezoeken werden afgelegd bij bedrijven die zijn genomineerd voor de titel Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2013. De genomineerden komen als klantvriendelijkste bedrijven uit het grote consumenten onderzoek van 2013.
In alfabetische volgorde zijn het: ANWB, bol.com, DA Drogisten, Douglas, Expert, Gall & Gall, Ikea, Landal GreenParks, Miss Etam en PLUS.
Zes gouden regel
Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland is in het leven geroepen om de aandacht te vestigen op positieve klantervaringen. Bedrijven die het volgens de consument goed doen worden hiervoor beloond met de titel Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. Het onderzoek is gebaseerd op de zes 'gouden regels' voor klantvriendelijkheid: geef fouten toe en los ze op, doe niet moeilijk, wees beschikbaar, kom beloftes na, val niet onnodig lastig en wees oprecht betrokken.
De zesde gouden regel is dit jaar toegevoegd, nadat uit het onderzoek van 2012 bleek dat klanten dit erg belangrijk vinden. Tijdens de nominatietour bleek dat de top tien bedrijven oprechte betrokkenheid hoog in het vaandel hebben. Zij omschrijven dit onder andere als 'begrip voor de klant' en 'de klant kennen en weten wat hij wil' (veelal door lokale zelfstandige ondernemers). Online uit zich dit bijvoorbeeld door continu actief om de mening en wensen van de klant te vragen.
Willem Brethouwer: "Online en offline beschikbaarheid is het credo van de tien genomineerden. De klant maximaal bedienen en keuzes geven, zijn dit jaar de speerpunten."
Filmpjes
Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2013 wordt op dinsdag 24 september bekend gemaakt tijdens een event op Landgoed Leusderend in Leusden. Van de tien verrassingsbezoeken bij de genomineerden zijn filmpjes gemaakt.